Wat met personeel Ford vanaf september?

Nu het er sterk naar uitziet dat de productie van de Ford Mondeo ten laatste in september wordt stopgezet in Genk, doen allerlei speculaties de ronde over hoe het dan verder moet met het personeel.

kmeers

p> Er worden momenteel zo'n 500 wagens per dag geproduceerd in de Genkse fabriek. Het staat vast dat tegen 1 januari 2015 de poorten definitief worden gesloten. De directie heeft echter aangegeven dat de Mondeo, die zowat de helft van die 500 uitmaakt, al eerder kunnen wegvallen. Aangezien er nu al met een beurtrol wordt gewerkt, vraagt het personeel zich af wat er in dat geval in september zal gebeuren.

"Wij geloven niet dat er dan evenveel van de andere modellen extra zullen gemaakt worden", zegt Hasan Düzgün van het ACLVB. "Zal er dan extra economische werkloosheid worden ingelast? Of zal het hele bedrijf en de toelevering overschakelen op een werkweek van 4 dagen? Of, en dat hopen wij, zal Ford met een nieuwe regeling komen waarbij mensen alsnog vervroegd kunnen vertrekken? In dat geval moeten ze uiteraard wel de premies kunnen krijgen die eerder zijn afgesproken. Dat zou het alvast makkelijker maken voor de VDAB en de outplacementbureaus om niet iedereen te moeten opvangen als alles sluit op 1 januari 2015. In dat scenario moet Ford wel willen meewerken."