Platteland verzet zich tegen plannen voor minder bushaltes

“Er is de afgelopen jaren al teveel bespaard in het busaanbod op het platteland”. Dat zegt Els Robeyns (sp.a), burgemeester van Wellen, op de plannen van de directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, om het zogenaamde recht op basismobiliteit aan te pakken. Ook andere kleine gemeenten in Zuid-Limburg zien dat niet zitten.

fvranckx

Lees ook: "Niet langer bussen tot in elke uithoek"

“In 2004 kondigde De Lijn met veel tromgeroffel aan dat ze meer werk zou maken van basismobiliteit in Zuid-Limburg”, weet Tom Thijsen (CD&V), burgemeester van Kortessem.

Het verbaast hem dan ook dat de focus nu op de steden komt. “Voor een kleine plattelandsgemeente is de basismobiliteit met een efficiënt belbussensysteem een absolute noodzaak om senioren naar de markt, een zieke vriend of een vereniging te laten gaan.

Ook voor heel wat scholieren zijn de basismobiliteit en het belbussensysteem cruciaal. We hebben nu al problemen met goede aansluitingen en ik steiger een beetje als ik hoor dat de middelen allemaal naar de steden gaan”, besluit Thijsen, die pleit voor frontvorming van de Zuid-Limburgse gemeenten.

Ook Els Robeyns (sp.a), burgemeester van Wellen, vindt dat het platteland al genoeg busvervoer heeft zien verdwijnen.

“Er is de afgelopen jaren al te veel bespaard in de landelijke gemeenten. Tegelijk verwacht men van de mensen dat ze zich alsmaar verder verplaatsen. Nog het meest verontrustend vind ik dat oudere mensen die geen auto meer hebben, in een sociaal isolement dreigen te raken.”

Budgettair krappe tijden

Een heel ander geluid is te horen in Hasselt, waar volksvertegenwoordiger Lies Jans (N-VA) De Lijn volmondig bijtreedt.

“Basismobiliteit kost De Lijn jaarlijks 121,5 miljoen euro, en heeft de kloof tussen inkomsten en uitgaven de voorbije jaren nog sneller laten groeien. Zeker in budgettair krappe tijden kun je je op zijn minst de vraag stellen of het nodig is dat elke straat in elke plattelandsgemeente een volwaardige bushalte heeft. Alternatieven zoals taxi’s zijn op zijn minst het onderzoeken waard.”

Lees het volledige artikel vandaag in Het Belang van Limburg.

GuT, Foto TP: Nu rijdt er nog een lijnbus in Hoelbeek (Bilzen), in de toekomst misschien nog een minibusje?


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio