"Dure groene wagen was miskoop van jewelste"

De familie Kelchtermans-Huysmans uit Meeuwen kocht in 2009 een Nissan Qashqai. Een ex-directiewagen, met amper 7.500 kilometer op de teller. “De wagen was wel uitgerust met een LPG-installatie”, zegt Anny. “Dat vonden wij een uitstekend idee. Het verbruik zou minder kosten, en het zou beter zijn voor het milieu.” Maar voor de portemonnee van de familie Kelchtermans-Huysmans werd de Qashqai een afknapper.

tmas

Negen maanden na de aankoop begon de wagen om de haverklap stil te vallen. “Omdat de LPG-installatie niet door Nissan zelf in de auto was gelegd, liet Nissan ons zelf voor de kosten van de reparatie opdraaien”, zegt Anny. “De garagist had zijn zaak inmiddels overgegeven. Bij hem konden we ook niet aankloppen om de zaak te herstellen. Na de reparatie (800 euro) reed de auto uitstekend. Gedurende een maand. Daarna liet hij het weer afweten. Intussen waren wij te weten gekomen dat de motor van een Nissan Qashqai niet geschikt is voor een LPG-installatie. Een nieuwe herstelling zou dus weer niet lang beterschap brengen. Wij hebben een nieuwe auto moeten kopen.”

“Deze grap heeft ons 15.000 euro gekost. Omdat wij aan het milieu dachten. Wat me stoort is dat Nissan geen verantwoordelijkheid wil nemen. Wij hebben geen fout begaan. We hebben de wagen gekocht bij een Nissan-dealer, en hebben het onderhoudsboekje stipt opgevolgd."

Gecontacteerd door Het Belang van Limburg, stelt Nissan dat het toch naar een oplossing wil zoeken. Een maand later komt er ook een voorstel. Het wordt evenwel niet de oplossing waarop Anny had gehoopt. “Nissan gaat niet verder dan één grote en één kleine onderhoudsbeurt. We hebben besloten om dit voorstel aan te nemen”, zegt Anny. “Het is beter dan niets. Achteraf bekeken was dit echt een miskoop van jewelste.”

GW, Foto DD