Volledige slagbomen aan overwegen verdwijnen

Print
Volledige slagbomen aan overwegen verdwijnen

Volledige slagbomen aan overwegen verdwijnen

Alle 1857 overwegen op het Belgische spoorwegennet worden in twee categorieën ingedeeld: met actieve of met passieve signalisatie. Het betekent bijvoorbeeld dat er nergens nog volledige slagbomen zullen voorkomen. “Want daartussen kan een automobilist opgesloten geraken.”

Bij Infrabel - infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegennet - is er nu nog sprake van vier types van overwegen (zie foto’s). Thomas Baeken van Infrabel legt uit. “Het zijn de overwegen met een volledige slagboom over de twee rijbanen, met een halve slagboom, met een bel en licht maar zonder slagboom en die met een Sint-Andrieskruis.”

Om de veiligheid op het spoorwegennet te verhogen besliste de regering om die indeling te vereenvoudigen. In het Koninklijk Besluit (KB) van 2011 staat dat er nog maar sprake mag zijn van twee types. “De meest en de minst beveiligde verdwijnen.” En voor mensen zich vragen stellen waarom die sterkst beveiligde overwegen weg moeten, geeft Baeken meteen een uitleg. “Bestuurders mogen op het spoor nooit opgesloten geraken. Er moet altijd een uitweg zijn via de slagbomen. Daarom die omschakeling naar halve slagbomen.”

Lees meer in uw krant

Foto Tom Palmaers
MIREILLE MAES