Duitse Mediaprijs voor Nederlandse koningin Máxima

Print
Duitse Mediaprijs voor Nederlandse koningin Máxima

Duitse Mediaprijs voor Nederlandse koningin Máxima

De Duitse Mediaprijs 2013 gaat naar de Nederlandse koningin Máxima. Dit heeft media control GfK International donderdag bekendgemaakt, een bedrijf dat marktonderzoek doet op mediagebied.

Máxima krijgt de prijs op 21 maart voor haar engagement voor ontwikkelingssamenwerking. Door het bepleiten van minikredieten heeft zij zich ingezet voor "de armsten onder de armen", aldus de jury. "Met de haar eigen combinatie van authentiek engagement, overtuigende expertise en persoonlijke uitstraling heeft koningin Máxima niet alleen de harten van de Nederlanders voor zichzelf gewonnen; zij zet de media-aandacht ook in voor een sleutelonderwerp van duurzame globaliseringspolitiek."

De Duitse Mediaprijs wordt sinds 1992 jaarlijks toegekend aan een prominente persoonlijkheid in de media. Eerdere winnaars waren Nelson Mandela, Bill Clinton, Angela Merkel en George Clooney. De jury bestaat uit hoofdredacteuren van belangrijke Duitse kranten en tijdschriften. De prijs bestaat uit een beschilderd keramieken beeld. Er is geen geldbedrag aan verbonden.

Archieffoto EPA
BELGA