Sneltram Hasselt-Maastricht plots helft minder rendabel

De Spartacus-tramlijn Hasselt-Maastricht is de helft minder rendabel dan in 2011 door De Lijn berekend. Met een jaarkost van 29,2 miljoen euro zullen de 6 miljoen euro aan inkomsten slechts 20 procent van de kosten dekken, de helft van de geschatte 38,5 procent in 2011, toen men uitging van 10,5 miljoen euro aan inkomsten. Dit blijkt uit een regeringsnota van Vlaams minister Hilde Crevits.

fvranckx

De werken aan de tramlijn starten in het voorjaar van 2015 en zullen alles samen 217 miljoen euro kosten. Dat de kostendekkingsgraad plots is gehalveerd, heeft volgens de minister een reden: “De keuze voor elektrische tramstellen heeft de kostprijs verhoogd. De daling van de geschatte jaarinkomsten van 10,5 miljoen euro (in 2011) naar 6 miljoen euro nu is het gevolg van een foute berekening: De Lijn had de inkomsten van de 6,8 miljoen te verwachten ritten foutief berekend.”

Vlaams parlementslid Lode Vereeck (LDD) wijst erop dat 80 procent van de exploitatie zal worden gedragen door de Vlaamse belastingbetaler. "Deze financiële aderlating is het gevolg van de jarenlange onwil van de federale NMBS om ook Limburg structureel via het spoor te ontsluiten."

Lees vandaag meer in Het Belang van Limburg.

YL Foto TP: Station Maastricht

Aangeboden door onze partners

Immo

Jobs in de regio