Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent bijval

Print
Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent bijval

Gebruik van tablets in secundair onderwijs kent bijval

Het gebruik van tablets en de bijhorende software kan een positieve invloed hebben op het leerproces in het secundair onderwijs. De leerlingen die hebben deelgenomen aan het proefproject Tablio van de Limburgse hogeschool PXL, zijn alvast enthousiast, zo blijkt uit een bevraging waarvan de resultaten woensdag in Hasselt werden voorgesteld.

Vanuit de secundaire scholen bestaat er steeds meer belangstelling om tablets te integreren in het leerproces. De Hogeschool PXL, zelf al vele jaren een pionier in deze, werkte daarom het Tablio-project uit. Hierbij gaan medewerkers van de hogeschool sinds september 2012 de secundaire scholen helpen bij de keuze en installatie van hard- en software en bij de integratie van apps en andere toepassingen. De hogeschool heeft voor een aantal vakken zelfs speciale apps ontwikkeld, die als alternatief voor het klassieke leerproces kunnen gebruikt worden.

Enthousiasme

Een jaar na de start van Tablio tonen de leerlingen die ermee aan de slag zijn gegaan, zich enthousiast. Meer dan 80 procent zegt goed overweg te kunnen met de tablet in de klas en hierdoor ook beter op te letten. De betrokkenheid is groter, en ze hebben het gevoel de leerstof sneller onder de knie te krijgen. Nadeel is de beperkte beschikbaarheid van goede apps voor deze doelgroep.

De leerkrachten zijn eveneens positief. Ze vinden dat de tablet geschikt is om meer diepgang in het leerproces te brengen. De integratie van actualiteit gaat veel makkelijker. De technische drempelvrees die bij velen van hen nog bestaat, is wel een nadeel.

Belga
Archieffoto