Treinen waren nog nooit zo onbetrouwbaar

Print
Treinen waren nog nooit zo onbetrouwbaar

Treinen waren nog nooit zo onbetrouwbaar

De treinen in ons land waren nog nooit zo onbetrouwbaar. Er waren dit jaar al meer afgeschafte treinen dan in heel 2012, zo blijkt uit de statistieken van Infrabel. De stipheidsmanagers van de NMBS en Infrabel moeten zich voor het parlement verantwoorden, weet De Morgen.

De vertragingen van dit jaar zijn de grootste, sinds de start van de metingen in 1981. Als de trend zich voor de rest van het jaar doorzet, zullen er in 2013 bijna 30.000 treinen afgeschaft zijn. Dat is maar liefst het dubbele van het aantal vijf jaar geleden. Het rampjaar 2010 (25.192 afschaffingen), wordt zo ruimschoots overtroffen.

Stiptheidsplan

Nochtans zijn spoorbeheerder Infrabel en de NMBS in 2011 van start gegaan met het stipheidsplan, met 120 maatregelen om de dienstregeling betrouwbaarder te maken. Er werd 365 miljoen euro voor uitgetrokken. Sabien Laheye-Battheu (Open Vld), voorzitster van de commissie Infrastructuur in de Kamer stelt vast "dat het beleid gefaald heeft". Minister van Overheisdbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) moet zich vandaag verantwoorden in de commissie.

MCe, archieffoto