Ford Genk

NSZ in de aanval tegen ‘brugpensioen’ voor Ford-arbeiders

Print
NSZ in de aanval tegen ‘brugpensioen’ voor Ford-arbeiders

NSZ in de aanval tegen ‘brugpensioen’ voor Ford-arbeiders

Kunnen de werknemers van Ford Genk en die van de toeleveranciers gebruikmaken van het nieuwe stelsel van brugpensioen, het zogenaamde Stelsel van Werkloosheid met Bedrijfstoeslag? De commissie die minister van Werk Monica De Coninck (sp.a) adviseert denkt stilaan van wel, maar zelfstandigenorganisatie NSZ ziet de 52-plussers liever aan het werk in andere bedrijven.

Het SWT is de opvolger van het brugpensioen. Om meer mensen op latere leeftijd aan het werk te houden, werd het systeem strenger en duurder. Mensen die in het stelsel stappen worden geacht werk te zoeken.

Het SWT is een belangrijk onderdeel van het sociaal plan rond de sluiting van Ford Genk. Bovenop de werkloosheidvergoeding krijgen ze een premie van hun vroegere werkgever. In totaal kunnen 1.772 werknemers die voor eind volgend jaar de leeftijd van 52 jaar bereiken, gebruikmaken van het stelsel. Bij de vier toeleveranciers die via de conveyor aan de fabriek zijn gekoppeld, gaat het om enkele tientallen werknemers.

Mogelijk beslist minister De Coninck binnenkort al dat de Ford-werknemers gebruikmaken van het stelsel. "Maar hoe valt de uitpraak 'iedereen met poten en oren moet werken' te rijmen met het voornemen van de federale regering om bij Ford Genk brugpensioen toe te kennen vanaf 52 jaar?", vraagt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zich af.

Het NSZ wil dat het stelsel snel en volledig word afgeschaft. "Eens de economie weer gevoelig aantrekt en op kruissnelheid zit, hebben we elke arbeidskracht, van jong tot oud, erg nodig", legt voorzitter Christine Mattheeuws uit. "Een vijftiger is oud noch out. De opgedane expertise van de Ford-werknemers is zeker ook nuttig en erg welgekomen in een pak kmo's. Iemand op 52 jaar van de arbeidsmarkt halen is totaal onzinnig, zeker nu de oorlog om talent helemaal zal losbarsten na het uitdeinen van de economische crisis."

Lees ook: Positief advies voor ‘brugpensioen’ Ford

FiVr/GC, archieffoto Belga