Vakantie

De inkomsten van modebloggers

Print

De inkomsten van modebloggers

Je outfits fotograferen en ze op een blog gooien, zodat de hele wereld kan kennismaken met je stijl. Zo moeilijk klinkt het niet? Veel moeilijker is het om van je modeblog een business te maken, waar je van kan leven en waar interessante samenwerkingen uit voortvloeien. Bloggen is zakendoen.

Het zijn niet langer fashion editors van gerenommeerde magazines die op de eerste rij zitten tijdens de belangrijkste modeshows, maar modebloggers uit alle uithoeken van de wereld. "De modewereld heeft sinds een vijftal jaar helemaal door hoe belangrijk blogs zijn", weet Marie Lemaitre, expert blogger approach bij PR-bureau Oona. "Modeblogs werden lang weggewuifd als een hype, maar het werd snel duidelijk dat het fenomeen van blijvende aard is."

Sofie Valkiers van de Vlaamse modeblog Fashionata is een van de weinigen die van haar bloghobby een job heeft kunnen maken. "Ik was mijn blog gestart als ontspanning", vertelt ze. "Ik werkte in de marketing, maar droomde van een job in de mode. Ik lanceerde Fashionata in 2008, en had al snel heel wat bezoekers. Ik kreeg ook veel media-aandacht, omdat modeblogs hier toen nog nieuw waren."

Sofie merkte snel dat er meer in zat. "Ik had wel gehoopt dat Fashionata deuren zou openen, maar dat ik er mijn geld mee zou kunnen verdienen, had ik nooit gedacht." Vrij snel zette Sofie haar marketingbedrijfje stop om zich volledig op haar blog te richten. "In het begin werkte ik ook nog als freelance stylist, maar dat doe ik nu nog heel zelden."

Capsulecollectie ontwerpen

Volgens Marie Lemaitre zijn er voor modebloggers een aantal manieren om centen te verdienen. "Er zijn bijvoorbeeld de reclameboodschappen, in banners op de blogs. Vaak wordt de vergoeding die een blogger krijgt groter naarmate er meer op de advertentie wordt geklikt, of naarmate een bepaald item wordt verkocht. Dat is vooral het geval in de VS."

Bloggers kunnen ook geld verdienen door een samenwerking aan te gaan met een merk. "Denk aan Elin Kling van Style by Kling die een capsulecollectie tekende voor H&M, of aan Andy Torres van Style Scrapbook, die hetzelfde deed voor Mango. Dan gaat het wellicht om vrij grote budgetten."

Een andere manier om inkomsten te vergaren is aansluiten bij diensten als RewardStyle en LinkShare. "Modeblogs staan meestal vol outfitposts. Onderaan zo'n post staat meestal waar de kledingstukken vandaan komen. Systemen als LinkShare, waarbij ook merken aangesloten zijn, registreren naar welke sites en merken bloggers verwijzen, zodat die bloggers daar ook geld voor kunnen krijgen."

Sofie Valkiers van Fashionata haalt vooral inkomsten uit samenwerkingen. "Op dit moment ben ik een collectie aan het ontwerpen voor het op-en-top Belgische merk Essentiel. Maar samenwerkingen kunnen van allerlei aard zijn. Er wordt me bijvoorbeeld soms gevraagd om aanwezig te zijn op een shooting, of om een 'behind-the-scenes'-filmpje te maken. Zo'n filmpje wordt dan gebruikt als een soort van alternatieve reclame, op sociale media bijvoorbeeld."

Nuchter zakendoen

Een samenwerking kan nog een andere vorm aannemen. Bloggers krijgen vaak kledij, accessoires en nieuwigheden, in de hoop dat de spullen zullen worden getoond op de blog. "Dergelijke samenwerkingen probeer ik heel exclusief te houden", aldus Sofie. "Ik heb maar een overeenkomst met twee Antwerpse winkels." Sofie leeft ook van advertenties. "Maar dat blijft beperkt. Ik zou nog veel meer plaats kunnen maken voor reclame op mijn blog, maar ik wil geen overload."

Staan al die samenwerkingen de onafhankelijkheid van de blogger niet in de weg? "Ik heb een gouden regel opgesteld voor mezelf, die ik altijd respecteer", zegt Sofie. "Ik neem een voorstel van een merk enkel in overweging als ik weet dat ik de spullen van dat merk zou kopen met mijn eigen centen. Die regel heb ik altijd gerespecteerd, ook toen ik nog niet veel verdiende." Je integriteit bewaren is essentieel volgens de Fashionata-blogster: "Lezers bezoeken je blog omdat ze je stijl tof vinden. Als je te ver van die stijl begint af te wijken, val je al snel door de mand."

"Mijn werk is mijn ultieme droomjob, maar ik ben wel realistisch", vindt Sofie. "Het blijft zakendoen. Je moet ondernemend zijn en sterk in je schoenen staan. Want vergeet niet: de merken die je contacteren willen altijd iets van je. Aan jou om na te gaan wat je wil doen en wat niet."

Blijft er naast al dat zakendoen tijd genoeg over om te bloggen? Sofie: "Dagelijks updaten is heel belangrijk. Ik probeer er dus een balans in te vinden, zodat ik het bloggen niet verwaarloos. Het grote voordeel is natuurlijk dat je het van overal kunt doen: op reis, op de tram, terwijl je ergens staat te wachten. Ik neem dan ook overal en altijd mijn laptop mee."

www.fashionata.be

Metro / Sarah Van Den Elsken

Niet te missen