Vakantie

Een XXL-passie voor kleding

Print

Een XXL-passie voor kleding

Waait er een nieuwe wind sinds zangeres Beth Ditto defileerde voor Jean-Paul Gaultier? Feit is dat meer en meer vrouwen 'met een maatje meer' zich willen kleden zoals ze willen, hun eigen stijl zoeken en uitdrukken, en zich amuseren met de laatste trends.

Valérie De Pever is een van hen. Ze is gepassioneerd door mode voor grote maten en is een van de meest gelezen modeblogsters van België.

Wanneer begon je passie voor mode?

Valérie De Pever: "Toen ik met Barbie speelde? Nee, ik denk dat het op mijn 15-16 jaar was. Toen ik voor de eerste keer naar de VS reisde. Daar vond ik eindelijk kleedjes, jurken en Levi's jeans in mijn maat. Een nieuwe wereld die voor me openging. Daarvoor besteedde ik wel aandacht aan mijn uiterlijk, maar door het erg beperkte aanbod in België was het natuurlijk moeilijker om mijn eigen stijl te vinden. Gelukkig droeg iedereen toen jeans op school."

Waarom lanceerde je een blog? En wat motiveert je om het te blijven doen?

"Ik lanceerde mijn blog eind 2006. Hij werd toen gehost door de website Vivelesrondes.com, die bestaat uit verschillende fora over de wereld (mode, gezondheid, discriminatie enz.). Ik volgde vooral het forum 'kleding'. Op dat moment begon e-commerce stilaan door te breken en ik kocht veel in de VS en op eBay. De meisjes waren allemaal benieuwd om de kleren te zien die ik bestelde, dus begon ik foto's van mijn dagelijkse tenues te posten op mijn blog. Ik legde uit vanwaar ze kwamen, hoe ze te bestellen, hoe de kwaliteit was."

"Alles is dus begonnen omdat ik mijn passie wilde delen. Het blogfenomeen begon zich te ontwikkelen en ik heb toen beslist mijn eigen domeinnaam te kopen en me in zekere zin open te stellen voor de wereld. Op Vivelesrondes.com zat ik een beetje in een ivoren toren. De lezeressen zijn me gevolgd en elke maand kwamen er nieuwe bij. Ik deel mijn ontdekkingen nog altijd met evenveel plezier."

Maakt mode speciaal voor ronde vrouwen hen mooier of net 'ouder'?

"Het probleem met mode voor grote maten is dat het allemaal heel klassiek blijft, zeker in Europa. Behalve in winkels als C&A of M&S Mode, wordt het in België steeds moeilijker om kleding te vinden boven maat 48-50. Je moet je toevlucht zoeken tot postordercatalogi en dat is vrij rampzalig, ook al verbetert de situatie beetje bij beetje."

"Veel vrouwen vinden hun geluk online, maar daar speelt het probleem van de toegankelijkheid. Een internetverbinding en kredietkaart zijn niet voor iedereen weggelegd. Ik betreur dat ketens die een collectie voor grote maten hebben, zoals Forever21, H&M of New Look, die alleen online of slechts in heel weinig winkels verkopen. Altijd met het excuus van plaatsgebrek. Maar als je alleen al het aantal New Look-winkels ziet in het centrum van Brussel, is dat weinig geloofwaardig."

Wat is je geheim om looks te creëren die echt bij je passen?

"Ik heb niet echt een mirakelrecept. Soms koop ik nog kleren die uiteindelijk mijn stijl niet zijn, maar steeds minder vaak. Ik plan nooit iets van tevoren. 's Morgens open ik mijn dressing en kies ik naargelang mijn humeur."

Wat zijn je favoriete merken? Heb je een fetisjontwerper?

"Ik hou erg van Marks & Spencer, Forever21+ en ASOS Curve, want hun prijzen zijn betaalbaar en hun ontwerpen volgen vaak dezelfde trends als de 'normale' mode. Wat ontwerpers betreft, heb ik veel bewondering voor Anna Scholz, een Duitse couturière uit Londen die prachtige en erg kleurrijke kleding maakt. En ook het jonge Franse merk Onoz verdient een vermelding."

Wie zijn je inspiratiebronnen?

"Ik ben vol bewondering voor zangeressen als Beth Ditto, Lady Gaga, Roisin Murphy en Paloma Faith. Allemaal vrouwen die gepassioneerd zijn door hun beroep en een geweldig gevoel voor stijl hebben."

Je koopt veel kleding in Engeland. Is dat land meer 'big-friendly'?

"Ik zou 'ja' willen zeggen, maar met een kleine nuance. In Londen heerst een andere mentaliteit dan in België. Op straat krijg je daar nooit opmerkingen over je fysiek. ofwel is het van een toerist. Op het vlak van mode, zijn er ups-and-downs. Ik vind dat het nu moeilijker is dan een paar jaar geleden om maatje 48 en groter te vinden in de winkels. Vaak krijg je te horen dat je die kan bestellen via de website van het merk. Weer een kwestie van plaats?"

"Anderzijds gaat een merk als Evans, een van de marktleiders in grote maten, interessante samenwerkingen aan, met Beth Ditto en Clements Ribeiro. Ook Simply Be opent almaar meer winkels in Engeland en vroeg enkele bloggers om een kledingstuk te ontwerpen voor de volgende collectie. Erg mooie initiatieven die de modewereld stap voor stap vooruithelpen."

Wat denk je van défilés met extreem magere modellen?

"Dat is een heel complex onderwerp waarover ik liever niet uitweid. Ik zou gewoon graag wat meer diversiteit zien op de catwalks."

Welke boodschap heb je voor de ontwerpers?

"Kijk eens rond op straat, niet alle vrouwen zijn topmodellen. Maar ze verdienen het allemaal zich mooi te voelen en niet gefrustreerd thuis te komen na een namiddagje shoppen. Aarzel niet om grotere maten te ontwerpen, want er is echt vraag naar."

blogtobealive.com

Metro / Photo News

Niet te missen