Kinderen hebben kleerkast van 1.500 euro

Print

Kinderen hebben kleerkast van 1.500 euro

Speelt het Harper Beckham- en Suri Cruise-effect? Uit Brits onderzoek blijkt dat drie op de vier moeders (71%) meer geld uitgeven aan kleding voor hun kroost dan aan hun eigen garderobe. "Klopt", reageren ook Vlaamse mama's.

Beroemde peuters en kleuters die Beroemde peuters en kleuters die nooit te veel designer kleertjes lijken te hebben, zetten een trend. Uit nieuw onderzoek van Cotton USA onder duizend Britse ouders blijkt dat ouders een fortuin uitgeven aan kinderkleding, ook al groeien ze er snel weer uit. Gemiddeld heeft een kind een goed gevulde kleerkast die een waarde van 1500 euro vertegenwoordigt.

Hoewel een meerderheid, 78%, van de ouders zegt meer te letten op kwaliteit dan op stijl, laat bijna een kwart het geld flink rollen voor de kindermode. Bijna de helft let er op dat out- fits sterk zijn en lang meegaan. 66% vindt het belangrijk dat kinderkleding comfortabel zit en gemaakt is van natuurlijk materiaal.

All Star

"Goh, dat onderzoek lijkt op mijn lijf geschreven", lacht de Antwerpse Tinne Lox (32). Haar tien maanden oude zoontje Silas heeft al tien paar All Starsschoenen en dat terwijl het mannetje nog niet eens kan stappen. "Ik ben altijd een kleine shopaholic geweest", bekent Tinne.

"Maar terwijl ik vroeger altijd dingen voor mezelf kocht, kom ik nu steevast met kleertjes voor Silas thuis. Er zijn zo veel schattige dingen voor kinderen te koop en het is net of ik niks meer voor mezelf vind."

Online

Helen Van Uffel (34) uit Edegem, mama van Jeffe (2) en Onno (5), herkent de getuigenis van Tinne. In september 2012 startte Helen haar hippe online kinderkledingwinkel Kids Anvers. "'s Avonds en op woensdagnamiddag krijg ik veel bezoekers op mijn site. Dat zijn dan de mama's die achter de computer zitten."

"Mama's kopen tegenwoordig heel veel kinderkleertjes via het web. Voor kinderkleding gaan ze minder vergelijken dan voor volwassenenkleding. In het begin, als de kinderen klein zijn, moet je toch om de drie maanden de kleerkast vernieuwen. Dan loopt het op."

Helen is zelf altijd in mode geïnteresseerd geweest. Zo liep ze vroeger stage bij Fashion Factory. "Die 1500 euro lijkt me een realistisch cijfer. Draagcomfort blijft voor de meeste mama's wel het belangrijkst. Ik merk ook een groeiend ethisch bewustzijn, zeker na de instorting van die kledingfabriek in Bangladesh."

Kristin Matthyssen

Foto's Patrick De Roo/ Sarah Van den Elsken