Albert Heijn blijft uitbreiden in Vlaanderen

Print
Albert Heijn blijft uitbreiden in Vlaanderen

Albert Heijn blijft uitbreiden in Vlaanderen

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn blijft bij zijn plannen om onder het eigen merk en op eigen kracht uit te breiden in Vlaanderen.

Albert Heijn opende in 2011 zijn eerste vestiging in Brasschaat. Ondertussen heeft het vijftien winkels in Vlaanderen. Tegen 2016 moeten er vijftig zijn. Corné Mulders, topman van Albert Heijn, blijft op de vlakte waarom gemikt wordt op vijftig winkels. Dat bericht Trends vrijdag op zijn website.

"Het heeft niets maken met rendabiliteit of de opening van een Vlaams distributiecentrum", zei Mulders op Trends Lunch, een evenement van Trends. "De expansie loopt lekker, we zitten op schema. De winkels zijn al rendabel, maar het spreekt voor zich dat alle opstartkosten nog niet zijn terugverdiend. Het is nog een bescheiden operatie."

Als retailers over de landsgrenzen kijken, kiezen ze vaak voor de overname van een lokale keten, al dan niet met behoud van het oorspronkelijk merk. "Dat is voor België nooit een optie geweest. We hebben een merk dat een enorme aantrekkingskracht heeft op de Vlamingen die in de grensgemeenten wonen. Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, is in de jaren negentig sterk gegroeid door zulke overnames, die een zak geld kostten. Maar dat heeft het bedrijf op een haar na de dieperik in gestort. De groei was niet duurzaam en bovendien werden we geconfronteerd met een boekhoudschandaal. De huidige toplieden en ikzelf hebben die tijd meegemaakt. Wij hebben onze les geleerd. We bouwen de Vlaamse activiteiten liever iets trager uit, maar wel op eigen kracht."

Belga