BOB-campagne krijgt facelift

Print
BOB-campagne krijgt facelift

BOB-campagne krijgt facelift

De BOB-campagne tegen alcohol achter het stuur ondergaat een facelift. Er komen allicht een nieuwe naam en een ander logo, en de acties worden zelfs nog uitgebreid. Volgende week wordt de aftrap gegeven van de zomercampagne. Over het hele land hangen sinds gisteren affiches met het BOB-logo en een zwart bandje aan de zijkant, met het opschrift ‘BOB is dood’. Bedacht door een reclamebureau, maar met een duidelijke boodschap. Want eigenlijk had er moeten staan: “Bob is dood, leve de nog strengere controles”.

“De BOB-campagne werd voor het eerst georganiseerd in 1995. Tijd voor vernieuwing”, zegt Sofie Van Damme van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), die verder niet in haar kaarten laat kijken. “Bedoeling van de affiches die overal verspreid zijn, is mensen nieuwsgierig te maken naar de vernieuwing. Volgende dinsdag wordt de zomercampagne 2013 voorgesteld”, luidt het. “Dat is een week later dan vorig jaar, maar de actie loopt ook langer.”

Acties uitgebreid

“Het concept verandert grondig. Maar de acties blijven en worden nog uitgebreid”, zegt een van de andere partners van de BOB-campagne. Over een nieuwe naam of logo mag en wil hij niets zeggen voor dinsdag. “Dat is zo afgesproken tussen de verschillende partners”, klinkt het.

Vorige zomer werd 4,8 procent van de gecontroleerde chauffeurs positief bevonden. Dat is veel meer dan de 2,9 procent tijdens de afgelopen eindejaarscampagne.

“Hoe groter de pakkans, hoe minder positieve gevallen. We weten dus wat ons te doen staat om het aantal verkeersdoden verder terug te dringen”, klinkt het bij de federale wegpolitie. Politiediensten krijgen nieuwe meettoestellen waarmee de controles sneller kunnen gebeuren.

Thierry Goeman

Foto: GVA