Nederlands parlement wil onderzoek naar permanent alternatief Fyra

Print
Nederlands parlement wil onderzoek naar permanent alternatief Fyra

Nederlands parlement wil onderzoek naar permanent alternatief Fyra

In Nederland wil de Tweede Kamer dat er een onderzoek komt naar een permanent alternatief voor de Fyra, de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel die al maanden stilstaat.

Samen met Belgische parlementsleden roepen Nederlandse volksvertegenwoordigers zowel de Nederlandse als de Belgische regering op om zo'n onderzoek uit te voeren.

Een trein per uur

Het alternatief voor de Fyra moet een volledige dienstregeling met een frequentie van een trein per uur bieden. De Nederlandse Kamerleden willen van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ook weten waarom de intercityverbinding tussen Maastricht en Luik uit de dienstregeling is gehaald.

De Fyra is een project van het Nederlandse NS Hispeed en de NMBS. De hogesnelheidstrein V250 van de Italiaanse treinbouwer AnsaldoBreda ging vorig jaar december voor het eerst rijden tussen Amsterdam en Brussel, maar werd na storingen en het verliezen van bodemplaten in januari al snel stilgezet.

In het slop

Sindsdien zit er weinig schot in de zaak. De problemen zijn nog niet verholpen en de tijdelijke intercity die de Fyra vervangt, rijdt niet meer dan acht keer per dag. Op z'n vroegst pas na de zomer kan die trein tien keer per dag gaan rijden, maar 16 keer per dag - zoals de Tweede Kamer wil - is voorlopig nog te ingewikkeld.

Staatssecretaris Mansveld hoopt in juni uitsluitsel te krijgen over de kansen dat de Fyra V250 toch weer gaat rijden. De Tweede Kamer houdt op 18 juni een rondetafelgesprek over de Fyra en debatteert er 2 dagen later over met Mansveld.

Belga
Archieffoto