"Brilglas van Hans Anders verhoudt zich tot ander brilglas zoals Olé tot Leo"

Print
"Brilglas van Hans Anders verhoudt zich tot ander brilglas zoals Olé tot Leo"

Brilglas van Hans Anders verhoudt zich tot ander brilglas zoals Olé tot Leo

Unizo en de beroepsfederatie voor zelfstandige opticiens en optometristen APOOB dienen bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) klacht in tegen optiekketen Hans Anders voor "misleidende en kleinerende reclame".

"We wilden eerst niet reageren, maar de spot is té denigrerend. Dit kunnen we niet meer pikken", zegt Ignace Fransman (op foto), zelfstandig opticien in Wemmel en voorzitter van APOOB. In de spot stelt Hans Anders dat je voor identieke brilglazen drie keer zo veel moet betalen bij zelfstandige opticiens dan bij Hans Anders. "Waarmee ze letterlijk zeggen dat zelfstandigen geldwolven zijn met enorme winstmarges. Terwijl het omgekeerde vaak het geval is. Als zij een montuur inkopen in het Verre Oosten voor 1 euro om dat in België voor 30 euro te verkopen, pakken zij veel meer winst dan een zelfstandig opticien die een montuur van 50 euro doorverkoopt voor 150 euro."

Vier leveranciers

Alex Stergialis, marketing manager van Hans Anders België, begrijpt dat de zelfstandige opticiens ongelukkig zijn met de reclamespot. "Maar wij willen enkel het vooroordeel uit de wereld helpen dat wij met minderwaardig glas zouden werken. Enkele weken geleden lekte uit dat de Olé-wafels in juist dezelfde koekjesfabriek als de Leo-wafels worden gebakken. Wel, Hans Anders koopt zijn brilglazen aan bij Hoya, dezelfde glasfabriek waar bijna alle zelfstandige opticiens hun brilglas aankopen. Er zijn trouwens maar vier leveranciers van brilglas."

Ignace Fransman vindt dat argument oneerlijk. "De catalogus van Hoya telt wel 365 pagina's en bestaat uit verschillende gamma's. Het komt misschien uit dezelfde fabriek, maar is daarom nog niet hetzelfde glas. Je hebt standaardglas dat voldoet aan de norm, maar daarnaast bestaat er ook op maat gemaakt glas van nóg betere optische kwaliteit. Ketens bieden hun personeel interne opleidingen aan, die echter niet te vergelijken zijn met de driejarige opleiding. Van Hans Anders bijvoorbeeld weet ik dat ze twee dagen opleiding moeten volgen. Ik heb niets tegen ketens, maar ze moeten het spel wel eerlijk spelen. Bij Hans Anders zijn alleen de budgetglazen veel goedkoper dan de onze. De glazen en monturen van evenwaardige kwaliteit als de onze, kosten bij Hans Anders evenveel."

"Gelukkig is de Belg nog erg op service gesteld. De optiekketens roepen als vijftien jaar dat ze 60% van de Belgische markt willen overnemen, maar voorlopig blijven ze steken op 30%. In Nederland, waar de inwoners prijsgevoeliger zijn, hebben de ketens veel gemakkelijker de markt veroverd dan in België."

Opleiding

Alex Stergialis van Hans Anders blijft erbij dat hun glazen evenwaardig zijn. "De een wil een Audi A1, de andere wil een Audi A4, maar beide modellen worden wel tegen dezelfde kwaliteitsnormen in dezelfde fabriek gebouwd. Dat het gamma verschillend is, klopt wel, want elk mens heeft andere noden. Dat van die opleidingen is een leugen, want bij ons werken een heleboel gediplomeerden. Wie geen diploma heeft, moet een 37 weken durende opleiding volgen. Voldoende om een goede oogopmeting te doen, bril te passen of kleuradvies te geven. Oké, ze leren niet glasslijpen of boekhouden, maar dat hoeft ook niet."

Volgens Stergialis draait de kern van deze brillenoorlog om het verschil in twee zakelijke modellen. "Wij willen de brillenmarkt toegankelijk maken voor iedereen. Wij zien een bril als een jurk of handtas: een mens kan verschillende brillen dragen voor verschillende aangelegenheden."

Hans Anders wil naar eigen zeggen ijveren voor eerlijke prijzen binnen een prijsstarre Belgische markt. "In de jaren 1980 zorgde ons businessmodel toen het in Nederland gelanceerd werd ook voor veel tumult, maar wij willen de consument het recht op een betaalbare bril aanbieden."

België telt vandaag volgens Stergialis nog een 2.500-tal zelfstandige opticiens en een 400-tal winkels van optiekketens. In Nederland zijn er een stuk minder zelfstandige opticiens.

Kristin Matthyssen

Foto JHS