Dan Brown, Inferno

Print
Dan Brown, Inferno

Dan Brown, Inferno

Hoewel het een verstandige zet was om na het desastreuze, zich voornamelijk in Washington afspelende, Verloren symbool terug te keren naar Europa, met zijn rijke kunstgeschiedenis en dito symboliek, weet Dan Brown met Inferno op geen enkel moment de spankracht van zijn megabestseller De Da Vinci code te benaderen.
Waar Browns held Robert Langdon in vorige boeken nog wist te charmeren door zijn vindingrijkheid, zijn naïeve gevoel voor rechtvaardigheid en zijn aanleg om in de meest bizarre situaties met een reeks interessante weetjes voor de dag te komen, is de magie nu grotendeels uitgewerkt. Bij momenten lijkt Brown zichzelf wel te parodiëren. Het is de vraag of dat daadwerkelijk ook de bedoeling was. Alle ingrediënten voor een klassieke Dan Brown-thriller zijn nochtans aanwezig: een crimineel meesterbrein, allerlei vernuftige gadgets, een klassiekhistorische setting (het Florence van Dante, Michelangelo en Brunelleschi) en een bevallige jongedame die Langdon begeleidt in zijn queeste om de wereld te redden. Inferno leest, dankzij de korte hoofdstukken, nog altijd lekker weg, maar is uiteindelijk niet veel meer dan een spannende reisgids. Luitingh-Sijthoff, 468p, 22,95 eur