Wat verandert er op 1 mei?

Print

Wat verandert er op 1 mei?

Naar goede gewoonte begint mei vandaag voor de meeste Belgen met een vrije dag. Daarnaast brengt de nieuwe maand traditioneel weer enkele veranderingen met zich mee. Wij lijsten ze even voor u op.

Strengere regels voor behalen motorrijbewijs

Het Belgische motorrijbewijs wordt op 1 mei vervangen door een Europees exemplaar, en dat brengt heel wat veranderingen met zich mee.

Een rijbewijs voor de zwaarste categorie motors behalen, verloopt vanaf dan in etappes. Het motorvermorgen wordt stapsgewijs opgebouwd. Op hun 16e kunnen motorliefhebbers een rijbewijs halen voor de nieuwe categorie AM (vroeger A3). Om de twee jaar kunnen ze een nieuw examen afleggen, tot ze op hun 22e het A-rijbewijs halen.

In totaal komen er vier categorieën, in plaats van drie nu: AM, A2, A1 en A. Wie 24 is, kan wel in één keer een motorrijbewijs A halen.

Verder kunnen motorrijders voortaan pas vanaf 18 jaar met een motor met een cilinderinhoud van 125 cc rijden, vanaf 20 jaar met een begrensde motor (maximaal 35 kW), en vanaf 22 jaar is het vermogen onbeperkt. Wie al die stappen niet wil nemen, kan pas op zijn/haar 24e een rijbewijs voor de zwaarste categorie halen.

Om een rijbewijs in een nieuwe A-categorie te halen, moeten een aantal uren les bij de rijschool en een praktisch examen afgelegd worden. Een rijbewijs voor de lichtste categorie is evenwel geen verplichting voor wie een A2-rijbewijs wil halen.

Hoestsiropen met codeïne enkel op voorschrift

Zit u met een irritante hoest en hebt u hoestsiroop nodig met codeïne in, dan zult u voortaan eerst naar de dokter moeten voor een voorschrift. Codeïne werkt pijnstillend maar heeft bijwerkingen als slaperigheid en zelfs ademhalingsproblemen. Daarom zullen apothekers, op advies van de Geneesmiddelencommissie, enkel nog flessen hoestsiroop met codeïne verkopen aan klanten met een medisch voorschrift.

Dienstencheques uit 2012 vervallen

Dienstencheques die vorig jaar nog werden aangekocht en 7,5 euro waard zijn, mogen niet langer gebruikt worden. Dat heeft te maken met de prijsstijging die op 1 januari dit jaar werd doorgevoerd. Sindsdien kost een dienstencheque 8,5 euro.

Wie een dienstencheque met een waarde van 7,5 euro wil omruilen met een nieuwe, moet uiteraard 1 euro per cheque bijbetalen. Als men dienstencheques laat terugbetalen die in 2012 werden aangekocht, dan worden die aan 70 procent van de aanschafprijs terugbetaald.

Nieuw biljet van 5 euro

Vanaf 2 mei komt het nieuwe bankbiljet van vijf euro in omloop, als eerste van een nieuwe serie eurobankbiljetten. De komende jaren volgen dan de andere coupures. De nieuwe biljetten bevatten nieuwe en verbeterde echtheidskenmerken, die valsemunterij moeten tegengaan.

Die tweede serie eurobankbiljetten, de "Europa"-serie, bevat in het watermerk en het hologram een portret van Europa, een figuur uit de Griekse mythologie en de oorsprong van de naam van het oude continent. De hoofdkleuren van de biljetten blijven dezelfde.



Aanvankelijk zal de eerste serie naast de nieuwe bankbiljetten in omloop zijn. Die eerste serie zal dan geleidelijk uit de circulatie worden gehaald. De bankbiljetten van de eerste serie behouden echter voor onbepaalde tijd hun waarde en kunnen steeds ingewisseld worden bij de nationale centrale banken binnen het eurogebied.

MIVB niet meer gratis voor 65-plussers

De 65-plussers kunnen niet langer gratis gebruik maken van de bussen, trams en metro's van de Brusselse vervoermaatschappij MIVB. Dan vervallen de huidige abonnementen. Voor een jaarabonnement betalen zij voortaan 60 euro.

Vast telefoonverkeer kost meer

Belgacom past zijn tarieven aan voor klanten die met of naar een vaste lijn willen bellen. Zo wordt onder andere in het Classic-abonnement het verschil tussen bellen naar vaste en mobiele nummers weggewerkt.

Brusselse taxi's duurder

Kiest u in Brussel voor de taxi, dan zal u vanaf 1 mei 1,80 euro per kilometer betalen in plaats van 1,66 euro. Die aanpassing geldt enkel voor ritten binnen de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De andere elementen van de kostprijs voor een taxirit blijven ongewijzigd: het instapgeld bedraagt nog altijd 2,40 euro, het wachtgeld 30 euro per uur en de nachttoeslag blijft ook onveranderd op 2 euro.

Belga/FiVr
Foto's: Archief, NBB