Parket blijft zoeken naar nuttige informatie over busramp

Print
Parket blijft zoeken naar nuttige informatie over busramp

Parket blijft zoeken naar nuttige informatie over busramp

Het parket van het Zwitserse kanton Wallis heeft nog steeds geen duidelijkheid over de oorzaak van het busongeluk in Sierre, waarbij op 13 maart 2012 28 mensen, onder wie 22 kinderen, om het leven kwamen. Dat blijkt uit een stand van zaken over het strafonderzoek die het parket van Wallis donderdag verspreidde.

De Zwitserse onderzoekers vroegen de Belgische autoriteiten om de telefoongegevens van de chauffeur. "De controle ervan laat toe uit te sluiten dat de chauffeur telefoneerde of sms-berichten verstuurde in de laatste minuten en/of seconden voor het ongeval", zegt procureur Olivier Elsig van Wallis. "Bovendien maken de uitgewisselde berichten geen gewag van een of ander specifiek probleem."

Ook inlichtingen die ingezameld werden over de chauffeur zelf leverden "geen echt nuttig element" op. Het ging onder meer om zijn levensloop, persoonlijke situatie, gezinsleven, vrije tijd, relaties, gezondheidstoestand, antecedenten en gedrag.

3D-traject

Ten slotte bevestigt een expertise door het forensisch instituut van Zürich van de beelden van de videobewakingscamera's in de tunnel de precieze snelheid en het precieze traject van de autobus. De bus zou 100 kilometer per uur hebben gereden, wat eerder al bleek uit de tachograafschijven.

Het traject van de 3D-bewerking van de videobeelden stemt bovendien overeen met het traject dat kort na het ongeluk werd uitgetekend op basis van het onderzoek van de tunnel en de sporen.

"De vragen in verband met de snelheid en het traject van de autocar zijn dus opgelost met een zeer hoge graad van precisie die aan zekerheid grenst, gelet op het feit dat de verschillende

wetenschappelijke metingen en analyses dezelfde resultaten weergeven."

Syntheseverslag

Er moeten nu nog twee expertiseverslagen ingediend worden door het universitair centrum voor wetsgeneeskunde in Lausanne alvorens de procureur een syntheseverslag van het strafonderzoek zal opmaken.

Het gaat om een verslag van een cardioloog over de mogelijke gevolgen van de kransslagaderaandoening van de chauffeur, en een verslag van een dokter-specialist over de invloed op het rijgedrag van de chauffeur van een geneesmiddel dat hij gebruikte.

Daarna neemt de procureur zijn eindbeslissing. De partijen krijgen vervolgens nog een termijn om eventuele bijkomende onderzoeksdaden te vragen.

Bij het ongeval met de Belgische bus kwamen 28 mensen om het leven, onder wie 22 kinderen. Een stand van zaken van het strafonderzoek werd eerder donderdag al gegeven aan de families en nabestaanden van de slachtoffers.

Belga
Foto AFP