Constructeurs maken waterstofauto's tegen 2017

Print
Constructeurs maken waterstofauto's tegen 2017

Constructeurs maken waterstofauto's tegen 2017

Autoproducenten Daimler, Ford en Renault-Nissan gaan tegen 2017 samen waterstofauto's maken. Toyota en BMW doen dat tegen 2020. Volgens autospecialisten zijn elektrische wagens grotendeels begraven en rijden we zeker in 2030 met z'n allen op waterstof, als de overheid daarin wil investeren.

"In 2017 zullen we een systeem klaar hebben voor de massaproductie van betaalbare waterstofauto's", zeggen Daimler, Ford en Renault-Nissan in een persbericht. "Hiermee willen we een duidelijk signaal geven aan de beleidsmakers."

Volgens Tony Verhelle, hoofdredacteur van het magazine Autogids, is dit een belangrijke stap. "De grote constructeurs stellen vast dat de interesse voor elektrische auto's bij het publiek zeer miniem is. Met een elektrische auto kan je slechts 150 kilometer aan een stuk rijden. Met waterstofauto's kan je even lang rijden als met benzine- en dieselwagens", zegt Verhelle.

Europees parlementslid Ivo Belet (CD&V) erkent het belang van waterstofauto's. "In de aanbevelingen van de Europese Commissie staat dat er tegen 2020 om de zeshonderd kilometer een waterstofpomp moet zijn. Dat zijn er dus minimaal drie in België. Die drie pompen zouden samen vijf miljoen euro kosten. Het aantal van drie waterstofpompen klinkt misschien niet ambitieus, maar waterstofauto's zijn nu nog niet betaalbaar. Elektrische auto's zijn dat wel", zegt Ivo Belet.

CWil

Archiefbeeld Patrick De Roo