Telebotten lopen vast in eigen succes

Print
Telebotten lopen vast in eigen succes

Telebotten lopen vast in eigen succes

"Straf”, “niet reglementair.” De reacties op onder meer Twitter liegen er niet om: duizenden hebben vrijdag vruchteloos gepoogd deel te nemen aan de ‘telebotten’-actie van Telenet. Na 10 seconden was de actie al afgelopen. Telenet belooft beterschap.

“U trekt toch ook uw botten aan voor het Belgisch kampioenschap veldrijden in Mol?”, prees gewezen wereldkampioen Bart Wellens de actie dagenlang aan in een radiospotje voor Telenet. De telecomreus had het plan opgevat om 1500 paar gele ‘Telenet-botten’ en 1500 duo-tickets weg te geven voor volgende zondag.

Het leek eenvoudig: op vrijdag 4 januari om 11u naar de website surfen en daar klantennummer, schoenmaat en mailadres opgeven. De eerste 1500 zouden in de prijzen vallen.

Vloedgolf

Maar Telenet kon de vloedgolf niet aan. “54 minuten lang heb ik geprobeerd binnen te geraken. Tevergeefs”, zegt sportjournalist Edwin Mariën. “Een mail lukte ook niet. Om 10.58u meldde de aftelklok ‘nog 4 minuten’. Toen rook ik onraad. Zonder ook maar iets te doen, kreeg ik om 11.02u prompt de melding dat ‘alle botten de deur uitwaren’. Dat ik niet won, is onbelangrijk. Het gaat me om het principe.” Van Telenet kreeg hij een reactie die volgens hem “flauwekul” is.

Mariën stond niet alleen, getuige de vele boze reacties. Woordvoerder Stefan Coenjaerts van Telenet windt er geen doekjes om: “We zijn overweldigd door het massale succes van deze actie, die al na 10 seconden was afgelopen. We zullen hier lessen uit trekken en een creatieve oplossing zoeken: 100.000 mensen bezochten de website, 32.000 van hen probeerden mee te doen.”

Rode lap

“Ik ben geschrokken van de hevige reacties! Voor een paar botten!”, zegt specialist sociale media Marc Van Daele. “De mededeling ‘helaas, alle botten zijn de deur uit’, was duidelijk op voorhand geschreven. Hoewel het bedrijf zich verontschuldigde, werkte dat als een rode lap. Zeker toen ook nog opgeroepen werd suggesties te sturen ‘voor andere leuke acties’. Telenet kende zijn fans onvoldoende alvorens hiermee te beginnen.”

Paul Verbraeken

Foto rechts: Dirk Van de Velde
deelnemer Edwin Mariën