Food

Do's en don'ts voor een geslaagd kerstfeestje op het werk

Print

Do's en don'ts voor een geslaagd kerstfeestje op het werk

Een kerstfeestje op het werk is een van de weinige momenten waarop je even niet moet denken aan de normale werkverhoudingen, en je volledig jezelf kan zijn op de werkvloer. Let echter wel op, want een bedrijfsfeest kan al snel omslaan in een nachtmerrie voor je carrière.

Etiquette-expert Jo Bryant van het online magazine Debrett's toont ons aan de hand van enkele do's en don'ts hoe je een feestje op het werk in alle waardigheid tot een goed einde kan brengen.

Less is more

DO Respecteer de kledijcode van je werk Jo Bryant: "Zorg ervoor dat je er netjes en verzorgd uitziet, maar voorzie kledij die past binnen de werksfeer. Als je in een meer zakelijke omgeving werkt, is een gewone jeansbroek waarschijnlijk niet geschikt."

DON'T Té is nooit goed. "Opdagen in je meest blitse feestoutfit op de jaarlijkse kantoorfuif, waar normaal gezien casual de maatstaf is, kan zorgen voor een verkeerde indruk."

De kleren maken het feest

DO Draag iets wat je op een gewone dag niet zou dragen. "Dat zorgt ervoor dat een kerstfeest niet aanvoelt als een gewone maandagochtend op kantoor. Je wilt er goed uitzien, maar dat wil niet zeggen dat je moet opdagen in Kerstman-kostuum."

DON'T Draag niet wat je reeds aanhad voor het werk die dag. " Als al je collega's hun best doen om er goed uit te zien, kan jij evengoed even je kledingkast induiken voor een gepaste feestoutfit."

Ontdek je collega's

DO Circuleer en vermeng je in de groep. "Het is de uitgelezen kans om met mensen te praten waar je normaal gezien nooit mee in contact zou staan. Stel je bijvoorbeeld eens voor aan je directeur."

DON'T Vermijd arrogantie "Wees sociaal en assertief. Spreek mensen aan die een stapje hoger staan op de bedrijfsladder. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je mensen moet negeren die onder jou staan op die ladder."

Wees ontspannen

DO Verras je collega's zonder jezelf te veel in de schijnwerpers te zetten. "Het is niet het moment om een loonsverhoging te vragen of om te klagen over je slechte bureaustoel. Vermijd werk-talk, enkel als de baas het zelf initieert en geïnteresseerd is in je uitgebreide mening over een zakelijke kwestie. Maar je kan evengoed eens beginnen over je familie of je toekomstige reisbestemmingen."

DON'T Sla je collega's zeker niet in de wind. "Je mag je eigen teamgenoten zeker niet negeren. Babbel ook met je maatjes, nadat je met andere genodigden hebt gesocialized. Maar dat wil niet zeggen dat je moet blijven plakken bij de gekende gezichten. Leg ook nieuwe contacten, het is immers de ideale gelegenheid."

Ken je limieten

DO Drink met mate. "Beperk jezelf, want de meest dronken persoon zijn op een bedrijfsfeestje is verboden terrein. Je wil niet vereeuwigd worden als de dronken collega die in slaap viel in een plasje kots."

DON'T Wees geen party pooper. "Als je het gevoel krijgt dat je de controle verliest, stop dan meteen met drinken. Doe dat discreet door bijvoorbeeld een glas water te bestellen. Zo lijk je nog steeds een drankje in de hand te hebben."

The morning after

DO Wees verstandig. "Als de volgende dag een werkdag is, kom dan zeker op tijd. Organiseer een rustige dag voor jezelf, en hopelijk staat de belangrijkste vergadering van het jaar niet om 10 uur in je agenda."

DON'T Maak geen reclame voor je kater. "Zet je meest frisse gezicht op en probeer je ongemak op een discrete manier af te handelen. Je zal het waarschijnlijk moeilijk hebben die dag, maar toon niemand hoeveel je lijdt onder je kater. Dat wil eigenlijk niemand weten."

Absolute no-go's

Dronken confrontaties aangaan

Het maakt niet uit hoe aanlokkelijk het is om dat geschil met je collega op te lossen in een feestelijke bedrijfssfeer, nu is niet het geschikte moment.

Met jezelf dansen

Als iedereen staat te dansen op de kantoorvloer, is er met een solodans helemaal niets mis. Maar als je al uren alleen staat te shaken, hou je dan toch maar even gedeisd.

Je focus verliezen

Verdeel je aandacht op een goede manier. Dit soort gelegenheden zijn er om je contacten scherp te stellen, een praatje te slaan met de strategisch aantrekkelijke mensen en plezier te beleven. Onthoud dus ten allen tijde dat je op een werkgerelateerd evenement bent, want die ene misstap kan ervoor zorgen dat je bestempeld wordt als de-collega-die-zijn-grenzen-niet-kent.

Leila Benamar / Metro World News

Niet te missen