"Eén onderwijsnet is onrealistisch"

Print
"Eén onderwijsnet is onrealistisch"

Eén onderwijsnet is onrealistisch

OVSG, de koepel van het stedelijk en gemeentelijk onderwijs, noemt de piste om de onderwijsnetten op termijn te laten opgaan in één onderwijsnet "onrealistisch". De piste maakt deel uit van een discussienota van Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) over de lerarenloopbaan.

De nota van Smet voert drie lerarenstatuten in, stelt dat scholen associaties van minstens 10.000 leerlingen moeten vormen en dat de netten op termijn moeten opgaan in één net.

Lees ook: Smet wil juniorleraars, leraars en expertleraars

De onderwijskoepel van de steden en gemeenten is hiervoor niet te vinden. OVSG zegt dat er over andere belangrijke dossiers, zoals het secundair onderwijs en het deeltijds kunstonderwijs, enkel nota's zijn uitgebracht "die niet helemaal zijn uitgediscussieerd".

"Als er voor deze belangrijke dossiers geen knopen kunnen worden doorgehakt, zou dan één publiek net met associaties van 10.000 leerlingen een oplossing kunnen bieden? Helemaal niet", klinkt het"

"Het voorstel is onrealistisch en er bestaat momenteel geen voldoende politieke meerderheid voor. Dergelijke schaalvergrotingsvoorstellen kiezen voor het management en niet voor de leerling en zijn ouders. Bovendien wordt het engagement van de lokale besturen die onderwijs inrichten, miskend.

Het samenbrengen van basis- en secundair onderwijs in zo'n associatie is evenmin werkbaar. De organisatie, schaal en inplanting zijn in de twee onderwijsniveaus totaal verschillend. Bovendien is ook het getal van 10.000 leerlingen niet realistisch: als dat aantal in grotere steden nog bereikt kan worden, dan gaat het in West-Vlaanderen bijvoorbeeld meteen om de hele provincie", luidt de kritiek.

"Losse flodders"

De vakbonden in het onderwijs reageren afwachtend op de discussienota van minister Smet. "Waar gaat de regering het geld halen in tijden van besparingen?", vraagt de Christelijke Onderwijscentrale zich wel af.

Dirk De Vos, voorzitter van VSOA Onderwijs, vindt de voorstellen voorbarig. "Het zijn losse flodders. We moeten eerst zien waar we uitkomen met de hervorming van het secundair onderwijs. Pas dan kan je praten over de lerarenloopbaan."


Wat is uw mening over het plan van minister Smet? Laat het ons weten via hier@reageren.be. Vergeet zeker uw naam en uw contactgegevens niet te vermelden.

Belga
Foto PhotoNews