Van Brempt: "Europa moet herstructureringen kunnen screenen"

De Europese Commissie moet herstructureringen bij multinationals kunnen screenen om eerlijke concurrentie te waarborgen tussen vestigingen in verschillende Europese landen. Dat stelt Europarlementslid Kathleen Van Brempt (sp.a) in een reactie op de aangekondigde sluiting van Ford Genk.

tmas

Van Brempt deelt de analyse van haar CD&V-collega Ivo Belet dat Genk de prijs betaalt voor de herstructurering bij Ford omdat Vlaanderen in vergelijking met Spanje een kleine afzetmarkt is. Ze verwijst naar een voorstel dat de Europese socialisten uitwerkten na de sluiting van Opel Antwerpen. Volgens dat voorstel zou de Commissie herstructureringsplannen moeten screenen en evalueren of beslissingen over sluitingen gebaseerd worden op objectieve criteria.

Wraakroepend

"Dat multinationals er nog steeds in slagen Europese lidstaten tegen elkaar uit te spelen is wraakroepend", meent Van Brempt. Bij de Commissie hoort het Antwerpse Europarlementslid vooralsnog echter vooral bezwaren tegen het voorstel. "Over overnames en fusies in het bedrijfsleven heeft de Commissie heel wat te zeggen. Bij herstructureringen ligt dat blijkbaar veel moeilijker".

Belet wendde zich woensdag reeds tot eurocommissaris voor Interne Markt Michel Barnier om het verband tussen de sluiting van Ford Genk en de Europese eenheidsmarkt aan te kaarten. De Limburger verwijst onder meer naar artikel 26.3 uit het Europese verdrag, dat stelt dat de Europese Commissie actie kan ondernemen om "een evenwichtige vooruitgang" van de sectoren in de interne markt te garanderen.

Besparingsfetisjisme

Van Brempt betreurt voorts dat "het liberale besparingsfetisjisme" van Europa ervoor zorgt dat er geen ruimte voor investeringen is. Investeren in innovatie en de ontwikkeling van duurzame wagens is nochtans absoluut noodzakelijk, meent ze. Begin volgende maand presenteert de Europese Commissie Cars2020, haar actieplan voor een duurzame en competitieve automobielindustrie in Europa.

PS-Europarlementslid Marc Tarabella verwijst intussen ook naar de impact van het Europese vrijhandelsakkoord met Zuid-Korea, dat steeds meer auto's uitvoert naar Europa. Hij is ongerust dat een mogelijk vrijhandelsakkoord met Japan de achteruitgang van de autoproductie in Europa nog zal versterken.

Foto Belga

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer