thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

De geschiedenis van Ford in Genk

Op 24 oktober 1962 werd in Genk de eerste steen gelegd van de Ford-fabriek waar ondertussen al ruim 14 miljoen auto's van de band rolden. Exact vijftig jaar later hangen er donkere wolken boven de autofabriek. Waar hoogwaardigheidsbekleders bij de officiële inhuldiging in 1964 nog het belang onderstreepten van de vestiging voor de Limburgse economie, is het einde van Ford Genk nu nakend.

fvranckx

De geschiedenis van Ford in België begint niet in Genk, maar in Antwerpen. Henry Ford exporteerde zijn Model T vanaf 1908 met succes naar Engeland en besliste daarop om een eerste assemblagefabriek in Londen te bouwen. Vanuit die vestiging werd in 1922 de Belgische afdeling opgericht. Dat gebeurde in Antwerpen, dat gekozen werd wegens de goede ligging vlakbij de Duitse markt. Ook General Motors en Chrysler bouwden in de jaren twintig assamblagefabrieken in Antwerpen, terwijl de Franse bedrijven Citroën en Renault zich in de buurt van Brussel vestigden.

De geschiedenis van de Genkse Ford-fabriek vangt aan in de jaren zestig. De reporter van

Het Belang Van Limburg

die verslag uitbracht van de inhuldiging in 1964, had het over "één van de modernste fabrieken van Europa". Ford Genk haalde toen een dagproductie van bijna 600 wagens. De toenmalige gouverneur van Limburg, Louis Roppe, stelde dat een nieuw hoofdstuk werd geschreven in de geschiedenis van de Limburgse industrialisatie. De provincie veranderde zo volgens hem "van een periferisch gebied in België tot de streek van de ruimste kansen".

In mei van dit jaar werd in Genk nog gevierd dat de 14 miljoenste wagen van de band rolde, een zwarte Mondeo Clipper Titanium. Alles was begonnen met de Taunus, de eerste wagen van Ford Genk. Daarna volgden de Escort, Sierra, Transit, Mondeo, S-Max en Galaxy. Vooral de komst van de Mondeo in 1993 was een opsteker voor de fabriek. Dat model was een commerciële voltreffer en de productie in Genk werd fors opgedreven. Er werkten toen meer dan 14.000 mensen in de fabriek.

Eind jaren 90 gaat het bergaf en daalt het aantal werknemers tot onder 10.000. In oktober 2003 volgt zelfs een grote herstructurering, waarbij 3.000 mensen hun baan verliezen. De productie van de bestelwagen Transit, die sinds 1965 in Genk werd gebouwd, verhuisde naar Turkije. Ondertussen gaat in 1997 de fabriek van Renault in Vilvoorde dicht, en valt eind 2010 ook het doek over de Antwerpse vestiging van Opel.

In november 2010 wordt een nieuw toekomstcontract getekend tussen de internationale Ford-directie en de Vlaamse overheid: Ford Genk mag drie nieuwe modellen produceren. "Werkzekerheid tot 2020", klonk het toen optimistisch. Twee jaar later gonst het echter van geruchten dat de Amerikanen de fabriek in Genk wil sluiten. Die worden echter snel de kop ingedrukt. De nieuwe vicepresident van Ford voor Europa, Jeff Wood, komt in september naar Genk en bevestigt aan de bonden dat de geplande investeringen in de fabriek doorgaan. Vanaf oktober 2013 zou Genk de nieuwe Mondeo mogen bouwen.

Maar op de bijzondere ondernemingsraad van vanochtend werd aangekondigd dat de fabriek in 2014 de poorten definitief sluit.

Belga Archieffoto's

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer