Warenhuizen maken winkelen jarenlang duurder

Print
Warenhuizen maken winkelen jarenlang duurder

Warenhuizen maken winkelen jarenlang duurder

U en ik hebben tussen 2002 en 2007 te veel betaald voor drogisterijproducten, parfumerie en verzorgingsproducten. Dat komt omdat de grootste Belgische warenhuizen daarover prijsafspraken maakten. Warenhuizen als Carrefour, Delhaize en Colruyt riskeren een gezamenlijke boete van 10 miljard euro. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad op basis van een onderzoek van de Raad voor Mededinging.

De Raad voor Mededinging, een overheidsinstelling die nagaat of winkels prijsafspraken maken, kwam te weten dat zeven warenhuizen vijf jaar lang prijsafspraken maakten met elf producenten. Het ging over een tiental producten als parfum, tandpasta, douchegel, scheerschuim, toiletpapier, luiers, maandverband en waspoeder.

Door de prijsafspraken viel de concurrentie tussen de warenhuizen weg en moest de klant alsmaar meer betalen voor die producten.

"Grootste fraudezaak ooit"

Bert Stulens, auditeur-generaal bij de Raad voor Mededinging, een overheidsinstelling die nagaat of winkels prijsafspraken maken, spreekt over "de grootste fraudezaak uit onze geschiedenis".

Pas na een aantal huiszoekingen stopten de retailers met de prijsafspraken.

Carrefour, Colruyt en Delhaize ontkennen de praktijken. Ze riskeren een boete van tien procent van hun jaaromzet. De drie grootste warenhuizen van ons land dreigen zo samen 10 miljard euro te moeten betalen.

Archieffoto PhotoNews