NMBS-baas erkent dat huidige structuur niet werkt

Print
NMBS-baas erkent dat huidige structuur niet werkt

NMBS-baas erkent dat huidige structuur niet werkt

De vakbonden willen na de staking weer rond de tafel gaan zitten met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). Jannie Haek, de baas van de NMBS-Holding, erkent intussen dat de huidige drieledige structuur bij de spoorwegen niet werkt.

Al liet Haek in het midden of men naar een eenheidsstructuur gaat, dan wel met een tweeledige structuur verder moet.

De bonden willen voor 4 december duidelijkheid. De dag dat het schepencollege in Charleroi, waar Magnette burgemeester wil worden, de eed aflegt. Er is dus haast bij. “Maar als het moet, wil de minister gerust een maand langer blijven voor de volledige uitwerking van de plannen”, verzekert woordvoerster Tineke Sonck.

Dat de minister terugkeert op zijn standpunt - hij wil de spoorwegen opsplitsen in NMBS en Infrabel - is zo goed als onbestaande. Toch reageerde Magnette enthousiast op de nota van voormalig minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte, begin dit jaar. Zij moest in opdracht van de regering de NMBS Groep doorlichten. Haar conclusie: “De NMBS is beter af als één bedrijf.” Net wat de vakbonden nu willen.

Een half jaar later, bij de voorstelling van het structuurplan, koos Magnette toch voor een opsplitsing. “Dat heeft vooral te maken met de Europese regelgeving”, zegt Sonck. “Die eist een verplichte scheiding van de ‘essentiële functies’ van een spoorbedrijf, een boekhoudkundige scheiding en een structuur die de garantie voor concurrentie kan garanderen.”

Minister Magnette opteert voor twee aparte entiteiten.

WB
Foto Belga