Rotterdam loopt verder uit op Antwerpse haven
De haven van Rotterdam loopt verder uit als eerste haven van Europa. Samen met Hamburg en vooral Bremen kon ze het eerste halfjaar nog groeicijfers optekenen, terwijl Antwerpen licht verlies moest incasseren.
De Rotterdamse haven kon ondanks de crisis tijdens de eerste jaarhelft nog een behoorlijke groei van 3,2 procent optekenen, meer zelfs dan Hamburg, dat met minder winst (+2,7 procent) tevreden moet zijn.
Antwerpen zag daarentegen zijn totale overslag afnemen met 2,1 procent. De absolute winnaar in Noordwest-Europa is evenwel het snel oprukkende Bremen, met een globaal groeicijfer van liefst 9,25 procent.
Lege containers
Uitgesplitst naar het cruciale containerverkeer zijn de cijfers minder eenduidig.
Daar wint Rotterdam in tonnage wat meer dan Antwerpen, maar verliest het meer in aantal standaardcontainers (TEU). Dat heeft dan weer te maken met het feit dat Rotterdam traditioneel meer lege containers opstapelt en dat aantal tracht af te bouwen.
Petroleum
Rotterdam is vooral dé petroleumhaven van Europa. Heel wat olieproducten worden trouwens vanuit de Maashaven via pijpleidingen naar de Antwerpse industrie gepompt.
De enorme petroleumvolumes verklaren waarom Rotterdam in totale overslag met kop en schouder boven alle andere havens uitsteekt.
In alle cijfers van de West-Europese havens tekent zich de crisis af. Behalve voor Bremen wordt de groei vrijwel overal gerealiseerd in de export, zeker naar China. De import stagneert daarentegen omdat Europa de riem aanhaalt.
PVB
Foto Stefaan Van Hul
Hoofdpunten
Buurman hoorde kinderen schreeuwen: “Ik dacht dat ze aan het spelen waren”
Ouders aan schoolpoort in shock: “Verschrikkelijk, dit verwacht je niet zo dicht bij huis”
Wat was zijn motief? Man (38) doodt eerst zijn kinderen en ex, daarna zichzelf
Gezinsdrama in Pelt: man vermoordt moeder en twee jonge kinderen, dader dood teruggevonden
Beste van Plus
Lees meer
Amerikaanse computerfabrikant Dell wil duizenden banen schrappen
Embargo op Russische diesel, stookolie & co van kracht: gaan we dat voelen?
The sky is niet langer the limit: hoe het limitarisme een einde wil maken aan buitensporige rijkdom
Tamer Cankurtaranoglu (Krautz/The Max): “De mijnwerkers komen me met tranen in de ogen bedanken”