"Welk land betaalt voor stadsnet in ander land?"

Print
"Welk land betaalt voor stadsnet in ander land?"

Welk land betaalt voor stadsnet in ander land?

“Stap nu eens af van de waanideeën over de tram Hasselt-Maastricht en ga bij de spoorwegen lobbyen voor een treinverbinding die voor de Limburgse bedrijven en reizigers veel nuttiger is.” Dat is de boodschap van het comité lijn 20 aan het adres van de Limburgse politici.

“Men heeft ons uitgemaakt voor leugenaars, maar het zijn integendeel ‘zij’ die de werkelijke kosten hebben verzwegen”, begint Eddy Wijnen, woordvoerder van het comité. “In 2008 heeft men de kosten voor lijn 1 (Hasselt- Maastricht) op 48 miljoen euro geraamd. Op basis daarvan is het regeerakkoord gemaakt. Nu spreekt men bij De Lijn over een kostprijs van 285 miljoen.”

Het comité zelf sprak enkele jaren geleden nog over een kostprijs van 250 miljoen voor de tramlijn naar Maastricht. “Nu denken we aan 350 miljoen en specialisten schatten dat men rond de 500 miljoen zal eindigen."

Exploitatie

Het zit de comitéleden bijzonder hoog dat Vlaanderen, via De Lijn, ook nog eens moet opdraaien voor het gebruik van de sporen en de exploitatie in Maastricht. "Welk land in de wereld is nu zo gek dat men de kosten voor een stadsnet in een ander land gaat betalen”, zegt Francis Bleukx, secretaris van het comité.

Lees meer in Het Belang van Limburg.

GuT/TVD
Illustratie HBvL


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio