Beautybloggen voor mannen: "Roze is bij ons verboden"

Beauty en mannen, de combinatie ligt niet meteen voor de hand. Kijk maar naar het wereldwijde web, waar de beautysites voor mannen dun gezaaid zijn. De West-Vlaming Matthias Pottie trekt zich niets aan van de mannelijke schoonheidsfobie en lanceerde www.beautyformen.be, volgens hem de enige mannenbeautyblog in Vlaanderen.

wverhaert

De 24-jarige Matthias Pottie uit Knokke besloot onlangs met zijn eigen beautyblog te beginnen. Het was zijn vriendin, Julie Bolle (23), die hem daar onrechtstreeks toe aanspoorde. "Julie heeft zelf een beautyblog voor vrouwen, en ik ging vaak met haar mee naar persvoorstellingen van nieuwe producten. Daar kreeg ik de smaak te pakken", vertelt Matthias.

"Op het internet ging ik op zoek naar meer informatie over beautyproducten voor mannen, maar tot mijn grote verbazing was er amper iets te vinden. Ook niet op Engelstalige websites, trouwens." Matthias richtte dan maar zijn eigen beautyblog op. En hij is stellig: beautyformen.be is tot nu toe de enige mannenbeautyblog van Vlaanderen.

MAKE-UP

De naam van de blog, 'beauty for men', was snel gekozen, zegt Matthias. Maar slaat de combinatie 'beauty' en 'mannen' niet als een tang op een varken? Erg stoer klinkt het toch niet. Matthias: "Ik vond het de meest logische titel. Wat tik je in als zoekterm wanneer je naar verzorgings- of beautyproducten voor mannen zoekt? Niet style for men, dat is teveel op mode gericht - al schrijf ik soms ook wel over mode en lifestyle. Voor mij was 'beauty for men' een term die de lading helemaal dekt."

Behandelt hij dan ook onderwerpen zoals make-up voor mannen, of is dat een brug te ver? "Make-up interesseert me niet en dus schrijf ik er niet over", klinkt het. "Ik richt me tot de gemiddelde man, en die gaat heus geen make-up dragen." Julie vult aan: "Sommige mannen willen wel hun wallen wegwerken met een concealer, of misschien eens een zelfbruiner gebruiken, maar verder dan dat gaat het niet. O wee als het zichtbaar is!"

ONDERGOED

Het populairste onderwerp op Beautyformen is, ietwat verrassend, mannenondergoed. "Als ik over boxershorts of ondergoed begin te schrijven, merk ik een piek in het aantal bezoekers" vertelt Matthias. "Ook alles wat met scheren te maken heeft, wordt gretig gelezen: van scheerapparaten over scheerschuim tot aftershave."

Wat vinden zijn vrienden eigenlijk van zijn hobby? "In het begin vonden ze het vreemd", zegt Matthias eerlijk. "Ze wisten niet goed wat te verwachten en stonden er nogal onwennig tegenover. Maar nadien zijn ze al snel bijgedraaid. Want zeg nu zelf: zo vreemd is zo'n blog toch niet? Mannen willen ook de perfecte aftershave vinden, of iets aan hun droge huid doen. Wij hebben ook producten in de badkamer staan."

Maar Matthias vindt het wel belangrijk dat de blog zijn mannelijke eigenheid bewaart. "Verwacht je niet aan een website in roze kleurtjes - ik gebruik sobere, koele kleuren zoals blauw of grijs. Roze is echt not done in de wereld van mannenblogs. (lacht)"

ROND DE POT

Naast het kleurgebruik bestaan er nog veel meer verschillen tussen een mannen- en een vrouwenblog. Zoals het recht-door-zee-gehalte. Matthias: "Ik heb er in mijn reviews minder moeite mee om objectief te blijven, en het dus ook te zeggen als een product slecht is." Julie: "Ik probeer hem dan wat te tomen: misschien werkt het product niet voor jóu, maar wel voor andere mensen."

Een ander groot verschil is de schrijfstijl, gaat Matthias verder. "Vrouwen hebben de neiging om nogal rond de pot te blijven draaien. Ze schrijven lange en mooie teksten, maar komen maar niet tot een conclusie. Terwijl mijn stijl veel directer is. Ik schrijf kortere stukjes, en werk in puntjes: verpakking, geur, textuur. Zodat je sneller vindt wat je zoekt." Julie: "Als ik zo'n kort stukje schrijf, krijg ik meteen commentaar: 'maar wat vind je dan van dit, of van dat,... Een vrouw wil alles weten: hydrateert het product goed, droogt het mijn huid niet teveel uit,... Terwijl een man gewoon de minpunten en positieve punten zal opsommen."

BEDANKT, DAAG

Vrouwen zullen ook veel sneller een reactie posten, weet Matthias. "Mannen reageren bijna niet. Het is meer van: 'ik heb mijn informatie, bedankt, daag'. Ik heb heel weinig of geen reacties op mijn blog. Je moet bij mij echt afgaan op de cijfers."

Die cijfers zijn voorlopig niet om steil achterover van te vallen. Matthias' blog is met zo'n 1.400 bezoekers per maand, of 45 per dag, geen echte hoogvlieger. Dan doet Julie het met 5.000 maandelijkse bezoekers een stuk beter. Julie: "Vrouwen zijn nu eenmaal trouwere lezers dan mannen. Zij zullen dagelijks terugkeren voor nieuwtjes, de man gaat eenmalig en gericht op zoek wanneer hij informatie nodig heeft. Een dagelijkse beautykrant voor mannen, dat zou niet werken."

Matthias Pottie / Metro

Niet te missen