Kan je afvallen door te eten?

In een maatschappij die geobsedeerd is door uiterlijke schoonheid duiken om de haverklap nieuwe dieetvormen op. Een concept dat in het land der afvalgoeroe's al enkele jaren aan populariteit wint, is dat van 'negatieve calorieën'. De achterliggende redenering is dat je door bepaalde voedingsmiddelen te eten meer energie verbruikt dan dat ze aanleveren, waardoor het nettoresultaat gewichtsverlies is. Geweldig toch? Er is maar één probleem: volgens wetenschappers is het klinkklare onzin. Of toch niet?

wverhaert

Het enthousiasme dat het concept van negatieve calorieën bij veel mensen spontaan losweekt, valt op zich best te begrijpen. De meeste gangbare diëten focussen vrijwel uitsluitend op wat je niét mag eten, terwijl adepten van de negatieve calorieën-theorie net de nadruk leggen op wat je wél moet eten om je vetrollen te zien wegsmelten als sneeuw voor de zon. Eten zoveel je wil en toch afvallen: dat wil toch iedereen?

Free food

Het achterliggende principe, dat al in de jaren negentig voor het eerst geformuleerd werd in het ophefmakende boek 'Foods that Cause You to Lose Weight: the Negative Calorie Effect', is kinderlijk eenvoudig en is gebaseerd op een simpel rekensommetje. Hoewel alle etenswaren calorieën bevatten, zouden er bepaalde voedingsmiddelen bestaan die meer energie vragen van je lichaam om te worden verteerd en afgebroken. Anders gezegd: je lichaam moet veel harder werken om de calorieën eruit op te nemen.

Dat het niet om taart en koekjes gaat, voel je instinctief al aan. In de praktijk vallen vrijwel uitsluitend groente- en fruitsoorten die hoofdzakelijk bestaan uit water en vezels in wat de Weight Watchers de 'free food'-categorie noemen. Wat betekent dat je er zoveel van mag eten als je wil.

Een typisch voorbeeld van 'free food' is broccoli. Stel dat je een portie van 100 gram broccoli eet, wat goed is voor zo'n 25 calorieën. Volgens aanhangers van de negatieve calorieën-theorie heeft je lichaam vervolgens wel 70 tot 80 calorieën nodig om het groene goedje te verorberen en te verteren, waardoor je dus 45 tot 55 calorieën 'winst' boekt. Herhaal dat proces een maand lang elke dag en je zou het verschil moeten merken op de weegschaal.

Ander eetpatroon

Tot zover de verleidelijke theorie. Sinds de opkomst van de 'negatieve calorieën'-hype hebben tal van diëtisten er een sport van gemaakt om de achterliggende vooronderstellingen tot brandhout te herleiden. Hun voornaamste argument is dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat dat sommige voedingsmiddelen over vetverslindende eigenschappen beschikken. Het nettoresultaat van een maaltijd is volgens hen altijd positief, hoe caloriearm de ingrediënten ook zijn. Al etend afvallen is in hun visie dan ook klinkklare nonsens.

Betekent dat dan dat het hele 'negatieve calorieën'-concept klaar is voor de vuilbak? Niet helemaal, aangezien de meeste mensen in de praktijk wel degelijk blijken af te vallen door de richtlijnen te volgen. Een en ander is echter te danken aan hun gewijzigde eetpatroon, en niet aan de wonderlijke eigenschappen van 'free food'. Wie dagelijks kilo's broccoli en selder achter de kiezen steekt, is doorgaans minder geneigd om daarna nog een hele zak chips weg te werken. Niet onlogisch, toch?

Verzadigd gevoel

Een recente Amerikaanse studie bevestigt die laatste aanname. De onderzoekers voerden een experiment uit waarbij ze hun proefpersonen een maaltijd voorschotelden die bestond uit een salade als voorgerecht en een pastaschotel als hoofdgerecht. Een andere groep kreeg enkel de pastaschotel aangereikt. De totale calorie-inname bij de proefpersonen die vooraf een caloriearme salade aten, bleek achteraf 12% lager te liggen dan bij de proefpersonen die helemaal geen salade voorgeschoteld kregen.

De salade-eters hadden zich met andere woorden zodanig 'volgepropt' met groenten dat ze nadien minder zin hadden in pasta, een voedingsmiddel dat bulkt van de koolhydraten en bezwaarlijk onder de categorie 'free food' valt. "Je eet minder calorieën door het verzadigde gevoel, niet door een effect op je metabolisme", concluderen de onderzoekers.

Wat ze daarmee impliciet aangeven is dat, hoewel negatieve calorieën wel degelijk een fabeltje zijn, voedingsmiddelen die in die categorie 'free food' vallen een nuttige bondgenoot kunnen zijn in de strijd tegen overtollige kilo's. Ze helpen het hongergevoel te bestrijden, leveren nuttige vezels en vitaminen en dragen zo bij tot een gezond gewicht.

Lees ook: Promoot Daisy Van Cauwenbergh een ongezond dieet? Afvallen? Probeer het champagnedieet eens! Afvallen? Drink water voor de maaltijd!

Metro / Photo News

Niet te missen