Ketnet in nieuw kleedje

De openbare omroep VRT heeft dinsdag zijn strategie uit de doeken gedaan voor Ketnet, de zender voor kinderen die vanaf 1 mei wordt losgekoppeld van Canvas. Ketnet zal dagelijks 14 uur lang programma's uitzenden zonder dat die nog onderbroken worden voor actualiteit of sport. Via een nieuwe website lanceert de zender ook een sociaal netwerk op kindermaat.

ikerremans

Ketnet zal elke dag kinderprogramma's uitzenden tussen 6 uur en 20 uur. De programmering is opgebouwd volgens een vast stramien met verschillende uitzendblokken, aangepast aan de behoeftes en de beschikbaarheid van kinderen. In weekends en vakanties zal de programmering er anders uitzien. De VRT sprak met de belangrijkste aanbieders van digitale televisie af dat de nieuwe zender op kanaal 12 komt.

Over wat er na 20 uur juist te zien zal zijn, wilde de directeur Media van de VRT, Leo Hellemans, nog niet veel zeggen. Het is de bedoeling dan een aanbod te brengen voor specifieke doelgroepen. Dat zal niet onder de naam Ketnet gebracht worden. Ook wat er op het vernieuwde Canvas te zien zal zijn, krijgen we later pas te horen.

De VRT gaat met Ketnet voor een '360 graden'-benadering. Dat houdt in dat ook de website een grondige opfrisbeurt krijgt. De afdeling met video's op die site moet complementair worden met de programmering van Ketnet op televisie. De video's kunnen ook opgevraagd worden via de nieuwe KetnetVideo-app voor smartphones en tabletcomputers.

Ketprofiel

Nieuw is dat Ketnet op zijn website voortaan ook een sociale netwerksite op kindermaat aanbiedt. Kinderen kunnen er onder meer dingen "leuk vinden", foto's en video's uploaden en reacties plaatsen. Ouders worden via een e-mail op de hoogte gebracht als hun kind een 'Ketprofiel' heeft aangemaakt. Als ze daar toestemming voor geven, kunnen de ouders daar een 'King Size Ketprofiel' van maken. Dan kan hun kind ook vrienden toevoegen om berichten of foto's met hen te delen.

Foto's Belga