5.000 euro boete voor VT4 door product placement in 'Huizenjacht'

Print
5.000 euro boete voor VT4 door product placement in 'Huizenjacht'

5.000 euro boete voor VT4 door product placement in 'Huizenjacht'

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft SBS Belgium een administratieve geldboete van 5.000 euro opgelegd, omdat zender VT4 in het programma 'Huizenjacht' te veel aandacht heeft besteed aan het merk Martini.

In het op 16 november 2011 uitgezonden programma suggereert een interieurarchitect aan de hand van een presentatie op een computerscherm ideeën voor de herinrichting van een slaapkamer. Tijdens deze voorstelling komt verschillende keren een fles Martini in beeld, die naast het computerscherm werd geplaatst.

Aan het eind van het programma drinken de interieurarchitect en de kandidaten ook aan glaasje Martini. In een tijdsspanne van drie minuten en dertig seconden komt het merk zo gedurende zesendertig seconden duidelijk in beeld.

Het Mediadecreet laat productplaatsing wel toe, maar een van de voorwaarden is wel dat het product geen overmatige aandacht mag krijgen. Volgens de VRM heeft de zender zich daar niet aan gehouden.

Belga

Foto: de presentatoren van 'Huizenjacht' (SBS)