Verkoop Vlaamse magazines blijft dalen

Print
Verkoop Vlaamse magazines blijft dalen

Verkoop Vlaamse magazines blijft dalen

De verkoop van de Vlaamse weekbladen is er in 2011 verder op achteruit gegaan. Vooral P-Magazine en Humo kregen het afgelopen jaar rake klappen. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

Zowat alle grote weekbladen in Vlaanderen hebben in 2011 lezers verloren. De daling is het sterkst bij P-Magazine. Het zag zijn verkoopcijfers, zowel abonnementen als losse verkoop, terugvallen van 54.924 naar gemiddeld 49.182 exemplaren per week (-10,5 procent).

Humo blijft in de hoek zitten waar de klappen vallen en ging van 216.044 naar 197.692 verkochte exemplaren per week (-8,5 procent). Dag Allemaal verliest dan weer 1,9 procent, maar blijft met 414.149 exemplaren wel het best verkochte weekblad van Vlaanderen.

Voorts beperkte Story het verlies tot 0,5 procent, om uit te komen op 163.492. Knack gaf 1,9 procent prijs en verkocht gemiddeld 114.712 exemplaren. En ook de damesbladen zagen hun verkoop slinken: Libelle verloor 1,2 procent tot 223.946 exemplaren. Flair verkocht 2,9 procent minder magazines en strandt op 114.319. Tot slot daalde ook de verkoop van Primo TV Gids, TeVe-Blad en TV Familie.

Het enige weekblad dat tegen de dalende trend ingaat, is Joepie. De verkoop van het tienerblad ging er 5,7 procent op vooruit, van 57.928 naar 61.208.

Foto JVDP