NMBS: "Geen nieuwe trein tussen Beverst-Maastricht"

Print
De NMBS is niet van plan om opnieuw treinen te laten rijden tussen Beverst en Maastricht. Op die manier staat Limburg, volgens De Lijn, voor een voldongen feit en is een sneltram het enige alternatief om Hasselt en Maastricht te verbinden. f een trein tussen Hasselt-Neerpelt kan, wordt nog onderzocht.

De Lijn Limburg reageert hiermee op het ‘nieuwe spoorplan’ dat enkele actiecomités en burgemeesters van grensgemeenten gisteren voorstelden.

“Het maakt ons echt niet uit of er treinen of trams rijden. Om Limburg goed te ontsluiten, moeten er snelle verbindingen bijkomen. We hebben de NMBS en Infrabel zelf gevraagd of ze geïnteresseerd zijn om weer een trein te laten rijden tussen Beverst en Lanaken (om de belangrijke knooppunten Hasselt en Lanaken te verbinden). Hun antwoord: neen”, zeggen directeur Heidi Roubben en Peter Van Overvelt van De Lijn Limburg. Dus hebben we sneltrams als oplossing naar voor geschoven.”

De Lijn hamert er ook op dat Spartacus meer is dan sneltrams maar een globaal plan om Limburg te ontsluiten met sneltrams, betere treinverbindingen en snelbussen.

“Het ‘nieuwe spoorplan’ van de actiecomités is in feite een perfecte kopie van Spartacus.”

Peren

Roubben noemt het ‘appelen met peren vergelijken’ als actiecomité lijn 20 de kosten van het heractiveren van de spoorlijn Beverst-Lanaken tegenover de aanleg van een volledige sneltramlijn Hasselt- Maastricht afweegt.

“Trouwens, een trein is zwaarder dan een tram: het is dan ook vreemd dat hun cijfers voor de heraanleg voor treinverkeer lager liggen dan ons prijskaartje om op diezelfde sporen een tram te laten rijden. Ze zijn sneller in Maastricht, maar dat is omdat wij onderweg stoppen: we doen belangrijke haltes aan zoals de campus. Maar in hun plan moeten die nog met bussen ontsloten worden.”

De Lijn bestrijdt ook dat er steeds nieuwe prijskaartjes voor de sneltrams opduiken. “Sneltramlijn 1 kost 193 miljoen euro heeft de Vlaamse regering meegedeeld. De actiegroepen blijven voor verwarring zorgen met steeds andere cijfers. Ook wat de andere sneltramlijnen betreft, kunnen ze blijkbaar de prijs exact inschatten. Straf, want die trajecten liggen nog niet vast.”

Ook de andere voorgestelde spoortrajecten reactiveren, zoals Genk-As-Maasmechelen, ziet de NMBS niet zitten. “We blijven bij ons bestaande standpunt: er is te weinig reizigerspotentieel”, zegt Bart Krols van de NMBS. Een trein Hasselt-Neerpelt zou eventueel wel kunnen.

De Lijn: “Hebben wij geen enkel probleem mee. Maar het is wachten op een beslissing van de bevoegde ministers of dat mogelijk is.”

CV/GuT


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio