Moby zet Tienen in lichterlaaie

Moby zette Tienen zaterdagavond in vuur en vlam. De derde dag van Suikerrock was met overschot de drukste en de - wat ons betreft - fijnste dag van het festival. De eerste zonder golden circle, om maar iets te zeggen.

pirombouts

In de vooravond bouwde de Jeugd van Tegenwoordig een feestje. Blijkbaar heeft de kreet "Waar is dat feestje?" ook Nederland bereikt. Willie Wartaal, Pé Fabergé en Vieze Fur zijn volksmenners van de bovenste plank, Bas Bron de stille kracht. Tijdens afsluiter 'Sterrenstof' deed iedereen mee met de Jeugd, vooral... jeugd eigenlijk. Waar we ons graag nog bijrekenen.

Zornik

Koen Buyse is van een ander kaliber. Geen meester in bindteksten, op bepaalde momenten zo hard aan het proberen dat we medelijden kregen. Zornik lijkt er ook op achteruit te gaan, want enkele jaren geleden stond de Limburgse band hoger op de affiche. Buyse en co hébben nieuw werk zoals 'The enemy', maar dat kan bijlange niet tippen aan pakweg 'Scared of yourself' of 'Goodbye'. Afsluiten deden ze met 'Black hope shut down', de respons was lauw.

Heather Nova opende het trio internationale acts. Wij genoten, maar helaas was de singer-songwriter niet zo mooi als in onze dromen. Wat overigens slechts een detail was: ze bracht een evenwichtige set van oud en nieuw werk, met als hoogtepunt 'Someone new'. Het had van ons al donker mogen zijn om het nog intiemer te maken.

Moby

Moby begon een kwartier te laat, maar maakte dat in geen tijd goed. Opener 'Raining again' was een vreemde keuze, net nu het eens geen pijpenstelen regende op een festivaldag! Maar de beats gingen door tijdens 'In my heart' en 'Go', om dan op adem te komen tijdens 'Why does my heart feel so bad'. Waar vindt Moby toch altijd weer zo'n fantastische zangeres?

Tienen kreeg een best of van hits, met speciaal voor ons landje (en da's echt waar, want wij zagen hem in juni nog in Tilburg) bracht Moby een retestrakke 'That's when I reach for my revolver'. Slechts één nummer uit 'Destroyed': een experimentele 'The right thing', dat een open doekje kreeg. Moby zijn laatste twee albums stellen niets voor, maar dat vergeven we hem.

Via 'Lift me up' ging het naar de voorstelling van de artiesten, waar een speciale rol was weggelegd voor het überschattige zoontje van de zangeres. Bisnummer 'Feeling so real' zette een rave in zonder weerga. De Grote Markt was één grote dansvloer en het feestje ging door tijdens Basement Jaxx. Dat was evenwel een dj-set, en dus dropen de fans langzaam maar zeker af. Klaar voor de laatste dag, met Roxette als headliner.

Pieter ROMBOUTS