Getroffen treinreizigers kunnen vergoeding vragen aan NMBS

Print
Getroffen treinreizigers kunnen vergoeding vragen aan NMBS

Getroffen treinreizigers kunnen vergoeding vragen aan NMBS

De treinreizigers die maandag in de problemen kwamen, kunnen een vergoeding vragen via de website van de NMBS. Dat laat Frieke Neyrinck van de NMBS weten. Maandagavond zaten honderden reizigers vast door problemen bij het spoor, onder andere een breuk in de bovenleiding in Oostkamp.

"Hoewel het om overmacht ging, heeft de NMBS toch beslist dat de getroffen reizigers een beroep kunnen doen op het compensatiesysteem", zegt Neyrinck. Normaal gezien geeft de NMBS geen compensatie in geval van overmacht.

Geen sorrypas

De getroffen reizigers kunnen surfen naar de website www.nmbs.be onder de rubriek 'Compensatie bij vertraging'. Daar kunnen ze bekijken of ze recht hebben op een vergoeding. De NMBS zal alle aanvragen onderzoeken.

Een sorrypas, zoals de abonnees begin juni kregen in ruil voor de vele vertragingen, komt er dit keer niet.

Door de breuk in de bovenleiding in Oostkamp hebben honderden treinreizigers maandagavond urenlang vastgezeten, waarna ze strandden in het station Gent-Sint-Pieters. De stad Gent kondigde het gemeentelijk rampenplan af en drie kinderen moesten voor verzorging naar een Gents ziekenhuis.

Lees ook: "Duizenden treinreizigers zaten vast in temperaturen tot 45 graden"