Verkiezingsnieuws beïnvloedt kiezer

De thema's en politici die naar aanloop van de verkiezingen vaak in de media aan bod komen, worden belangrijker in de stemkeuze van de kiezer. Dit blijkt uit een doctoraatsonderzoek van Jonas Lefevere van de Universiteit Antwerpen. Het onderzoek vergelijkt stemmotieven van 843 Vlaamse en 760 Waalse kiezers en de berichtgeving in twee Vlaamse en twee Waalse kranten tijdens de regionale verkiezingscampagne van 2009.

ibroeksteeg

Vooraleer de kiezer zijn of haar favoriete partij aanduidt in het stemhokje heeft die een aantal overwegingen gemaakt om tot die bepaalde keuze te komen. Zo kan de kiezer bijvoorbeeld beslissen op basis van het thema dat hij of zij belangrijk vindt of op basis van politici. Partijen profileren zich onder meer via thema's en kandidaten. De media berichten hierover en de kiezers nemen ze mee in hun partijkeuze. Via de thema's en politici die aan bod komen, hebben de media dus een impact op de partijkeuze.

Individuele politici waren een stemmotief voor 17% van de Vlaamse en 10% van de Waalse kiezers. Verkiezingsberichtgeving beïnvloedt welke politici een rol van belang spelen bij de stemkeuze. Wanneer een politicus systematisch in artikels over de verkiezingen verschijnt, stijgt de kans dat de kiezer de politicus in overweging meeneemt.

Toon van de berichtgeving

Positieve berichtgeving over politici verhoogt hun impact, terwijl negatieve berichtgeving er voor zorgt dat hun belang in de stemkeuze afneemt. Kris Peeters en Bart De Wever (foto) genoten van positieve berichtgeving, en werden belangrijker. Jean-Marie Dedecker en Bart Somers werden door de affaire Vijnck in een slecht daglicht geplaatst en werden daardoor minder belangrijk voor kiezers. In Wallonië zorgde de moddercampagne om het marktleiderschap tussen PS en MR voor veel negatieve berichtgeving, waardoor bijvoorbeeld Didier Reynders als stemoverweging minder belangrijk werd.

Beeld: Photonews