VRT benadrukt belang MNM ondanks marktverlies

Vandaag heeft het CIM de nieuwe luistercijfers bekendgemaakt, de eerste volgens een aangepaste methode die voortaan drie in plaats van twee keer per jaar het luistergedrag van de Vlaming in kaart brengt. De meetperiode bij deze ‘golf’ liep van 8 januari tot 9 april.

ssimons

Dagelijks kiezen drie miljoen luisteraars voor een van de vijf netten van de VRT. Radio 1 en Studio Brussel blijven quasi stabiel qua bereik. Radio 2 en Klara bereiken dagelijks gemiddeld 40.000 luisteraars meer.

Het bereik van Radio 2 blijft met bijna 1,4 miljoen luisteraars per dag ook deze keer gigantisch groot. Radio 2, Klara en Studio Brussel verhogen in deze meting ook hun marktaandeel. Het totale VRT-marktaandeel stijgt tot 62,1 procent.

MNM verliest marktaandeel, maar bereikt dagelijks 21 procent van alle jongeren tussen 12 en 24 jaar en is daarmee het grootste VRT-net in die doelgroep. MNM is ook voor meer dan 500.000 Vlamingen het enige VRT-net waar ze naar luisteren. "Het net bewijst daarmee opnieuw dat het noodzakelijk is om jongeren ruim te bereiken met een relevant en inhoudelijk sterk openbare omroepaanbod", klinkt het.

Q-music behaalde een marktaandeel van 15,7%, JOE fm 6,3% en Nostalgie 4,8%.