Flitspalen doen ongevallen met helft dalen

Waar er een onbemande camera staat, daalt het aantal ongevallen met de helft. Het aantal ongevallen met doden en gewonden daalt zelfs met 77 procent.

wverhaert

Dat blijkt uit een studie die besteld werd door minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).

Toen minister Crevits in september vorig jaar aankondigde dat er 73 flitspalen zouden bijkomen, kreeg ze onder meer kritiek van de politievakbond NSPV. Die stelde dat een pak flitspalen verkeerd staat.

Aanleiding voor de minister om een grondige evaluatie te bestellen van alle sites met flitspalen langs de gewestwegen. In totaal werden ruim 660 locaties met in totaal 1.400 flitspalen onder de loep genomen. Uit het onderzoek blijkt dat, op acht locaties na, alle plaatsen met flitspalen bestempeld worden als "zeer zinvol".

Extra flitspalen en trajectcontrole

Bovendien missen de flitspalen hun effect op het vlak van verkeersveiligheid niet. Op plaatsen waar er flitspalen staan, daalt het aantal letselongevallen sinds het referentiejaar 2002 sterker dan de algemene trend in Vlaanderen toont. De algemene daling bedraagt zo'n 20 procent. Op plaatsen waar flitspalen staan is sprake van een halvering van het aantal ongevallen. Het aantal ongevallen met doden en gewonden is zelfs met driekwart (77 procent) gedaald.

Volgens minister Crevits komen er in de toekomst zeker nog flitspalen bij. Het programma met 73 geplande flitspalen wordt uitgevoerd. "De lijst met aanvragen van de gemeenten is ook enorm", luidt het. Op snelwegen wil Crevits echter meer inzetten op trajectcontrole.