"Gamers laten betalen naar gelang hun populariteit"

"We zouden moeten kijken naar hoe leuk mensen zijn om mee samen te spelen en op basis daarvan berekenen hoeveel ze moeten betalen om te spelen". Deze aantrekkelijke idee komt van Gabe Newell, directeur van gameontwikkelaar Valve. Of Valve - dat ondermeer 'Half-Life 2', 'Counter Strike: Source' en 'Portal 2' in huis heeft - ook echt met dergelijke constructies bezig is, blijft onduidelijk.

ghouben

Newell zou iedere speler "naar behoefte" willen laten betalen. "Er zijn spelers die, als ze inloggen op een server, door een grote groep worden gevolgd. Bij andere spelers, als die inloggen, zullen anderen juist uitloggen", zegt Newell. Asociale, onaangename spelers zouden op die manier meer voor een spel moeten betalen.

Ook voor de voicechat tijdens het gamen denkt Newell luidop aan verschillende tarieven . "De hufterige speler, waaraan iedereen een hekel heeft, kan nog altijd spelen, maar hij betaalt het volle pond voor het spel en nog eens 100 dollar extra als hij voicechat wil kunnen gebruiken". Of dit een slechts los maar leuk ideetje blijft, zullen we later weten.

(Beeld Photonews)