Beringen krijgt opnieuw een eigen treinstation

Print
Beringen krijgt opnieuw een eigen treinstation

Beringen krijgt opnieuw een eigen treinstation

Beringen - De NMBS gaat een nieuw station bouwen in Beringen, op de lijn Hasselt-Mol. De stopplaats komt er ter hoogte van het kruispunt van de Koerselsesteenweg met de Motstraat. Bedoeling is in dit vervoersknooppunt de dienstregeling van treinen en bussen op elkaar af te stemmen. Er komt een grote overdekte wachtruimte, verharde en verlichte perrons, openbare toiletten, autoparking en fietsenstalling.

Als derde grootste stad van Limburg heeft Beringen momenteel alleen een stopplaats tussen Beverlo en Korspel. Het sanitair, de informatie en de toegankelijkheid zijn er ronduit ondermaats.

Nochtans had Beringen sinds 1 juli 1925 al een station in de Motstraat, dicht bij het stadscentrum, en een station in Beringen-Mijn, dat vooral bedoeld was voor het vervoer van kolen. Maar het Beringse station ging in 1984 dicht wegens niet rendabel. Het station van Beringen-Mijn overkwam hetzelfde in 1986. In 1992 werd daar ook het goederentransport stopgezet.

Om de sluiting van het Beringse station te compenseren, werd in 1986 een spoorweghalte aangelegd aan de Korpselsesteenweg in Beverlo, zowat 5 kilometer van het vroegere station en het stadscentrum.

De halte werd ietwat misleidend Station Beringen genoemd. Op 12 juni zal die naam trouwens gewijzigd worden in Beverlo wegens de aanhoudende verwarring rond de locatie en met in het achterhoofd de plannen voor de heropening van het oude station in Beringen.

Spartacusplan

De plannen, die kaderen in het Spartacusplan van De Lijn, zijn ondertussen vergevorderd. Het nieuwe station wordt uitgebouwd als openbaar vervoersknooppunt met aansluiting tussen bus- en treinverkeer.

Tussen de Motstraat en de spoorweg komen perrons en parkeerplaatsen. Daar sluit een stationsplein met busperrons op aan. Rond dat plein is er ruimte voorzien voor wonen, diensten, handel en horeca.

Langs beide sporen worden perrons aangelegd met openbare verlichting, schuilhuisjes en straatmeubilair. Omdat spoorweg en perrons zowat zes meter lager liggen dan de weg moeten er aan beide zijden van de spoorweg trapconstructies met platforms worden gebouwd.

In de zone tussen de spoorweg en de Motstraat wordt een parkeerterrein aangelegd met 57 parkeerplaatsen voor auto’s en een overdekte fietsenstalling voor 126 fietsen en 8 bromfietsen. Het nieuwe station opent in de zomer of het najaar van 2012, het busstation eind 2013, begin 2014.

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio