Vliegtuigcrash Borgworm te wijten aan stuurfout?

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de crash van een eenmotorig vliegtuig in Bettincourt (Borgworm) dinsdagnamiddag. Bij het ongeval kwamen vlieginstructeur Jos Van Erum en leerling-piloot Kris Thoelen, allebei afkomstig uit Hasselt, om het leven. Mogelijk is er iets misgelopen bij een standaardoefening waarbij de motor van het vliegtuig wordt uitgeschakeld.

fvranckx

Het eenmotorig oefenvliegtuig, een Piper Tomahawk, steeg op in Brustem om 14 uur en crashte omstreeks 14.30 uur in de velden tussen Borgworm en Jeuk. Het vliegtuig stortte daarbij loodrecht naar beneden. Voor vlieginstructeur Jos Van Erum (rechts op de foto) en leerlingpiloot Kris Thoelen (links op de foto) kwam alle hulp te laat.

Stall-oefening

Het duo ging de lucht in voor een stall-oefening. Dat is een standaardoefening in de opleiding tot piloot. Daarbij wordt de snelheid zo vertraagd dat het vliegtuig in principe uit de lucht valt. De piloot moet dan leren om het toestel al zweefvliegend aan de grond te zetten.

“Of er iets tijdens die oefening is foutgelopen? Dat klinkt onwaarschijnlijk", reageert Guido Van Pee van Limburg Regional Airport, zoals het voormalige vliegveld Sint-Truiden in Brustem tegenwoordig heet. "De vlieginstructeur zou bij een technisch mankement normaal veilig moeten kunnen landen. Een fatale stuurfout kan wel."

Sputterende motor

Getuigen hoorden vlak voor de crash het geluid van een sputterende motor. Onderzoek door een expert van het Directoraat-Generaal van de Luchtmacht zal daarin de komende maanden uitsluitsel moeten brengen.

Extra pijnlijk is dat vliegschool Fly One het lesvliegtuig geleend had van zusterclub De Wouw uit Tienen die ook gebruik maken van de hangars op Brustem. Het was de allereerste keer dat de Tiense vliegclub een toestel uitleende.