Prijsverlagingen kosten Delhaize stukje winst

De beursgenoteerde warenhuisgroep Delhaize heeft in het eerste trimester van 2011 een nettowinst geboekt van 126 miljoen euro. Dat is 2,9% minder dan in dezelfde periode van 2010. De prijscampagnes kosten het bedrijf winst.

jvangeyte

De winkelgroep zag zijn omzet nochtans met 1,5% aantrekken tot 5,044 miljard euro. Daarvan werd 1,154 miljard euro (+ 0,9%) gerealiseerd in ons land en 3,422 miljard euro (+ 1,2%) in de Verenigde Staten. Het saldo komt op rekening van centraal-Europa en Azië.

De brutomarge (verschil tussen de verkoopprijs en de aankoopprijs van de verkochte goederen) daalde echter lichtjes van 25,7% naar 25,6% wegens de prijsinvesteringen die Delhaize moet doen, nu de klanten door de crisis prijsbewuster gaan kopen. In België lanceerde de keten in het eerste kwartaal trouwens haar zevende en achtste golf van prijsverminderingen.

Het verkoopnetwerk van Delhaize België omvatte 806 winkels, waarvan er 178 worden uitgebaat met eigen personeel. De andere zijn in handen van zelfstandigen. In de VS bestaat het netwerk uit 1.635 winkels. Wereldwijd zijn het er 2.816.

Intussen bouwt Delhaize verder aan zijn expansie. Het verwacht de overname van de Servische groep Delta Maxi te kunnen afronden in het derde kwartaal van 2011. En het gaat extra winkels openen. Aanvankelijk stonden er dit jaar 120 à 130 nieuwe verkooppunten op het programma, dat zullen er nu 135 à 145 worden.

JVG