Subsidies voor zuinige auto's te duur

Print
Subsidies voor zuinige auto's te duur

Subsidies voor zuinige auto's te duur

Zuinigere wagens subsidiëren is te duur voor de overheid en levert te weinig milieuvoordeel op. Dat zegt Metaforum, een denktank van de K.U.Leuven.

Het milieu- en mobiliteitsbeleid in België maakt de verkeerde keuzes, zo concludeert de werkgroep die zich een jaar over onze mobiliteitsproblemen heeft gebogen.

Nieuwe belasting

De academici vinden het opmerkelijk dat dieselwagens hier fiscaal worden aangemoedigd. Deze auto is zuiniger in verbruik en stoot daardoor minder CO2 uit, maar zijn andere vervuiling (fijn stof, stikstofdioxide) weegt hier niet tegen op, luidt het.

De denktank suggereert daarom een nieuwe belasting op dieselwagens. De dieselprijs verhogen, is geen optie, omdat dan zowel de buitenlandse als onze truckchauffeurs over de grens gaan tanken.

Schone technologie

Ook voor het beleid van de "schone" alternatieven is de denkgroep niet mals. Het geld dat gaat naar steun voor de aankoop van zuinigere auto's, wordt volgens de wetenschappers beter besteed aan onderzoek naar schone technologie en energiebesparing.

Rekeningrijden

Bovendien doet het gebruik van gesubsidieerde auto's niets aan de files. Er wordt evenveel, misschien zelfs meer mee gereden, omdat ze goedkoper zijn. Om de opstoppingen aan te pakken, ziet de denktank maar één oplossing: rekeningrijden, met als parameters de plaats en het tijdstip waarop je de weg gebruikt.

Beeld: Photonews