Eerste test draadloos opladen hoopgevend

Print
Eerste test draadloos opladen hoopgevend

Eerste test draadloos opladen hoopgevend

Lommel - BUSSEN KRIJGEN STROOM VIA LUSSEN IN WEGDEK RINGLAAN De eerste resultaten van de testbaan voor het draadloos opladen van elektrische voertuigen zijn hoopgevend. Dat zegt Renilde Craps, directeur van Flanders’ Drive, nu een eerste teststrook van 125 meter op de Ringlaan in Lommel is uitgerust met lussen om energie over te dragen naar voertuigen.
Conductief laden kennen we allemaal: je steekt gewoon een stekker in het stopcontact en wacht tot en batterij is opgeladen. In Lommel test Flanders’ Drive dit en volgend jaar hoe de batterijen van elektrische bussen zonder plug of kabel kunnen opgeladen worden. Dat inductief laden gebeurt via spoelen in het wegdek, waar de bus even blijft staan of overrijdt. Elektromagnetische inductie kennen we ook al van inductiekookplaten of oplaadbare tandenborstels en scheerapparaten. Her en der wordt de technologie nu getest op voertuigen. Zo ook in Lommel, waar op de Ringlaan richting Maatheide een rijstrook van 1,25 km ingericht wordt als tijdelijke testbaan. In een eerste fase is een strook van 125 meter uitgerust met spoelen in de weg en kooien met elektronische apparatuur naast de testbaan. “We bestuderen nu de vermogensoverdracht van de spoel in de weg naar de ontvanger in de bus”, zegt Renilde Craps. “Als de lussen in de weg geactiveerd worden, ontstaat een elektromagnetisch veld dat de stroom naar een ontvanger stuurt in de bus. Wij gaan nu na hoe hoog het rendement is van die overdracht. De testen lopen nog tot half mei, maar het ziet er alvast hoopgevend uit.” In de zomermaanden gaan de onderzoekers effectief de batterijen van rijdende bussen opladen. Als de techniek werkt, kan die ook worden toegepast op andere voertuigen. Je zou dan een elektrische auto snel op een parkeerplaats kunnen opladen, of terwijl je rijdt of op een laadmat in de garage. Het systeem is gebruiksvriendelijk en bestand tegen vandalisme en tegen water of vuil. Aan het onderzoek in Lommel, dat 6 miljoen euro kost, werken elf partners mee, waaronder Infrax, de KU Leuven en Vrije Universiteit Brussel. De voertuigen zijn van Volvo en VanHool en de inductieve technologie van Bombardier.(Guy THUWIS)

Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio