Geen fastfood tijdens blok
25/05/'09
Wetenschap
Teveel hamburgers zorgen niet alleen
voor overgewicht maar ook voor mindere leerprestaties.
Kinderen die meer dan drie keer per week
fastfood smullen, scoren slechter op school.
Uit nieuw onderzoek blijkt dat fastfood
ook de geestelijke gezondheid
van kinderen schaadt. Onderzoekers
van de Vanderbiltuniversiteit
in Tennessee, legden de link tussen
mindere studieresultaten en teveel
ongezond voedsel.
Sociale afkomst
Die link blijft
overeind, zelfs als andere factoren
zoals sociale afkomst, ras en het
gemiddeld gewicht in aanmerking
worden genomen.
Dat bleek uit een test bij 5.500
scholieren van 10 en 11 jaar van
wie de eetgewoonten werden
vergeleken met hun uitslagen in
lees- en wiskundeproeven.
Schoolresultaten
De helft van de proefkonijnen
had minstens driemaal per week
gegeten bij McDonalds of andere
ketens. Een op de tien vulde daar
de maag tussen de 4 en 6 keer per
week en twee procent zelfs dagelijks.
Het resultaat: kinderen die meer
dan drie keer per week fastfood
nuttigden, scoorden bij leesproeven
7 procent onder het landelijk
gemiddelde.
Wie dat elke dag deed, lag 16 procent
achter en de junkfood-verslaafden
die dat meerdere keren per dag aten,
deed het zelfs 19 procent slechter
dan leeftijdsgenoten die gezonder
voedsel tot zich namen. Bij de
wiskundetests tekende zich een
soortgelijke trend af.