Koffie drinken verlaagt risico op huidkanker
25/10/'11
Wetenschap
Er is goed nieuws voor koffieverslaafden. Wie dagelijks enkele kopjes koffie drinkt, loopt minder kans om basaalcelcarcinoom - een vorm van huidkanker - te ontwikkelen. Dat blijkt uit een studie waarvan de resultaten maandag in de Verenigde Staten werden voorgesteld. Volgens de onderzoekers lopen vrouwen die dagelijks meer dan drie koppen koffie drinken twintig procent minder kans op basaalcelcarcinoom dan vrouwen die weinig of geen koffie drinken.
Mannen halen iets minder profijt uit hun dagelijkse dosis cafeïne, maar toch zouden drie kopjes koffie per dag ook bij hen resulteren in 9 procent minder kans om deze vorm van huidkanker te ontwikkelen. Waarom koffie beschermender werkt bij vrouwen dan bij mannen, blijkt niet uit de resultaten.
Foto: Photonews