Nieuws Limburg - HBvL
Nieuws Limburg - HBvL

Prijzenoorlog in Nederlandse supermarkt lokt Limburgers grens over

prijzenoorlog in nederlandse supermarkt lokt limburgers grens over

29/05/'09 Limburg De Nederlandse Jumbo-supermarkten ontketenen een prijzenoorlog door zo’n 100 veelgekochte merkproducten permanent in prijs te verlagen. Coca- Cola, Heineken, Duyvis-nootjes en Actimel kosten er zowat 10 procent minder dan concurrenten Albert Heijn en C1000. Ook Belgische supermarkten kunnen hiermee niet concurreren, omdat bij ons niet onder de inkoopprijs mag worden verkocht.

Vanuit Limburg trekken wekelijks of maandelijk heel wat mensen de grens over voor hun boodschappen, omdat het er goedkoper is. Let op: niet alles is er spotgoedkoop. Nederlandse supermarkten voeren agressieve campagnes op weloverwogen producten.

Jumbo stunt sinds gisteren met een permanente prijsverlaging op 28 merken, in totaal zo’n 100 producten, gaande van dierenvoeding en frisdrank tot chocopasta. Het is een rechtstreekse aanval op de concurrenten en op de Belgische supermarkten uit de grensregio.

“We adverteren niet in België maar we hopen natuurlijk wel dat er nog meer Belgen komen”, zegt Lily van den Berg van Jumbo. Net over de grens zijn er winkels in Weert, Valkenswaard, Luyksgestel, Stein en Maastricht.

Onruststoker

Jumbo is een onruststoker in de supermarktwereld. In Nederland is de prijszetting vrij en mag er onder de inkoopprijs worden verkocht. In ons land is dit verboden. Maar ook in Nederland dreigen faillissementen en overnames door deze praktijken.

C1000 en Super de Boer hebben al aangegeven om ook hun prijzen waar nodig aan te passen. Bij Albert Heijn zeggen ze niet mee te gaan in de prijzenslag. “Al met al is het goed voor de beurs van de consument”, zegt Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK.

Winst

Nederlanders - van nature wat gieriger - letten bij hun aankopen vooral op de prijs. “Belgen zijn toch wat meer kwaliteitsbewust. Maar wie is er niet gevoelig voor een koopje?” zegt supermarktspecialist Gerard Rutte. “Vergeet niet dat er ook in de supermarkten winst gemaakt moet worden. Het zijn heus geen liefdadigheidsinstellingen.

Wat ze links goedkoper zetten, nemen ze rechts terug. Die stuntprijzen zijn lokmiddelen”, waarschuwt Rutte. Maar het werkt blijkbaar nog altijd.

Marij WYERS

Recent Nieuws
Meer Recent Nieuws