Luc Van Lierde steunt initiatief voor gebruik pc in de klas

Print
Bijna 4.000 scholen krijgen een gratis werkmap met tips om de computer in de klas te gebruiken als hulp voor leerlingen met leerstoornissen. Een goede zaak, vindt triathleet Luc Van Lierde die voor het eerst praat over zijn 'handicap'.
BR>
“Een computer voor een kind met dyslexie is hetzelfde als een bril voor een slechtziende leerling. Jammer genoeg moet het kind met een leerstoornis nog te vaak zonder bril in de klas zitten.” Zo kondigde voorzitter Dirk Seresia het initiatief van zijn vzw Die-'s-lekti-kus aan om, met de steun van het kabinet van onderwijsminister Frank Vandenbroucke, een gratis werkmap in de Vlaamse scholen te verspreiden. De computer, mijn surfplank bij het leren reikt leerkrachten (en ouders) technieken en stappen aan om de computer te kunnen gebruiken als een leerling ernstige problemen heeft met lezen, schrijven of spelling.

Want hoewel voorlees-, schrijfen overhoorsoftware leerlingen met lees- en schrijfproblemen - en ook anderen - wel degelijk kan helpen, staan nog veel leerkrachten weigerachtig en angstig tegenover het gebruik van de computer in de klas.

“Was er in mijn tijd maar zoveel aandacht geweest voor dyslexie”, reageert triathleet Luc Van Lierde. Hij en regisseur Robbe De Hert zouden gisteren komen getuigen over hun leesen spellingproblemen (en die van hun zonen), maar moesten afhaken wegens ziekte. Maar aan de telefoon kwam Van Lierde, voor het eerst in zijn leven, met zijn verhaal naar buiten. “Ik ben een zware dyslecticus”, vertelt de 38-jarige sportman.

“Op de lagere school zei het PMS dat ik in een normale school niet zou meekunnen. Dat was heel hard. Gelukkig gingen mijn ouders er niet op in. Op mijn 14de ging ik op internaat. Ik heb het in het lager en middelbaar altijd heel moeilijk gehad en ik heb het nog altijd moeilijk. Dyslexie gaat nooit weg, je moet er mee leren leven.”

“Mails of artikels voor mijn blog laat ik eerst nalezen door Word én door mijn vrouw. En als ik op stage ben, verplicht ik mezelf om een boek te lezen. Maar ik heb daar drie keer meer tijd voor nodig dan iemand anders. Van één ding in mijn leven heb ik spijt: ik heb geen diploma. Ik heb mijn studies verwaarloosd. Wie dyslexie heeft, wordt vaak beschouwd als dom. Daarom heb ik het zo lang verstopt.”

Sabine DEMAN

Fiches uit de werkmap zijn gratis te downloaden op www.letop.be